Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningMjölksyraträning
You need to log in to create posts and topics.

Tack för era svar, kul med respons! För er som undrar varför - han simmar med oss "simmare" och vill kunna hänga på oss bättre när vi kör fart. Sen tror jag som jag sa förut att man utvecklas mer genom variation i träningsform, fart och belastning. Dessut

Jag tror också det är bra att variera träningen så långt det är möjligt. Och att även träna snabbhet även om man siktar på långdistans. De som åker vasaloppet åker ju inte skidor 9 mil i sträck på varje träningspass bara för det.

Alldeles bortsett från att mjölksyraträning är väldigt bra för distansidrottaren oavsett gren, så finns i simning en stor poäng i att simma snabbt, för då märker man mkt tydligare om man gör ngt knasigt teknikmässigt. Så att simma snabbt är en utmärkt tek

@ Jonas
Min bakgrund är löpning, så ta mig inte för någon expert. Men jag har överfört mina träningsprinciper därifrån till simning. Jag började min "simmarkarriär" med att köra hårt, intervaller, traditionellt, sparka som fan osv. Jag blev något bättre m

@ Lennart:
Okej. Det var ett intressant upplägg!

Tränarna i min triathlonklubb brukar säga:
Träna inte som en triathlet, träna som en simmare / cyklist / löpare ang. hur man skall lägga upp sin träning. Metod och "stryktålighet" skiljer ju en del mell

@ Jonas

Mitt diskussionsinlägg gällde mjölksyraträning. Enligt fysiologerna behöver kroppen vanligen upp till 72 timmar för att transportera bort mjölksyran efter ett träningspass där man tränar anaerobt. Så om du kör ett stenhårt intervallpass bör du vä

Det är faktiskt relevant att ta hänsyn till vilken ålder det är på det man har i bassängen. Träningssvar på mjölksyraträning lite olika vid 13 år och 63 års ålder...

Hm Frida, det ligger något i vad du säger. 😀

Lennart: det finns ingenting som säger att man måste vara 100 % återhämtad inför nästa hårda pass. Med din princip så vore det svårt att få fram 100 m-simmare eller 400 m-löpare.

Överträning bryter ner kroppen mer än det bygger! Kom ihåg att det är under vilofasen som muskler, senor och ligament byggs upp, för att bli starkare till nästa ansträngning. Bäst resultat får man således om det råder en balans mellan muskelstress och vil