Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMotionscykling i grupp Stora och …
You need to log in to create posts and topics.

Hej!
Jag cykla mycket med nybörjare och "icke så vana" cyklister och förespråka att på plattan och uppför är det lilla klingan fram som gäller samt förbjudet att sluta trampa.

Mina huvudargument är att det ge en jämnare fart i gruppen (ingen yoyo) och dä

Jag svarar här bara för att jag var med i vår diskussion och jag är nyfiken på vilka svar du får. Jag har egentligen inget att tillföra tråden. 🙂

??

jag sällan växla ner till den lilla klingan så jag vet inte hur det ska göra en klunga säkrare.

Men där emot att aldrig sluta trampa är en bra regel, framför allt utför. om man är en eller två led det spela inte så stor roll, men de som ligger förs

Om inte annat är det bra för att öva in hög kadens:) Ett bra argument

Folk har ju så olika utväxling, så det är väl lite hårt? Kör man kompakt eller inte? Hur ser kassetten ut?

(Just nu har jag kompakt, och när det går lite fortare måste jag ligga på stora klingan hela tiden. Tidigare har jag haft typ 53-39 och en kassett

Har inte hört någon sån regel men kanske skulle man kunna argumentera för att använda lilla klingan uppför bara för att oerfarna inte i onödan hastigt reser sig upp när det går tungt och därmed skickar bak cykeln 2-3 decimeter. Med lilla klingan orkar man

Kanske säga åt folk att inte resa sig, det är ju landsväg och inte mtb ...

Jag kan slänga in den fundering som jag hade i vår tidigare diskussion för att se om man kan få nån feedback på den tanken:

Jag brukar tänka tvärt om när det gäller jämn fart, nämligen så här: Om man har låg växel får man högt vridmoment, vilket gör att

Är det inte så "enkelt" att det är svårare att hålla koll på både fram- och bakdrev jämfört med bara ett av dem, och då lättas med bara bakdrevet?
Trampar man konstant och reglerar motstånd med bakdrevet blir det ett jämnt flyt och lättare anpassning till

Joo, men då måste du väl ha ganska speciell utväxling med många bra växlar på lilla klingan och få användbara lägen i normalfart på stora klingan? Eller menar ni att nybörjare bara ska cykla på en klinga punkt?