Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMotionscykling i grupp Stora och …
You need to log in to create posts and topics.

1+ anders nilsson

"Never leave the big cog" är ett citat som kommer till minnes efter att ha läst diskussionen...

Hofvets ledare på Mallis kom förra året fram till att nybörjarträningen skulle bedrivas med lilla klingan fram hela tiden. Kommer inte ihåg resonemanget men man var mycket nöjd med beslutet eftersom resultatet blev så bra. Månne svarar någon av dem här (e

Åtminstone förr i tiden så fick väl de flesta som tränade seriöst i en cykelklubb bara använda lilla klingan hela försäsongen för att träna hög kadens (bla)

Då är det kanske inte en klingfråga - utan en kadensfråga? Kadensmätare är en bra investering för nybörjarcyklister i vilket fall som helst!

ok uppför och platta

för mig var det svårt att cykla 28 snitt på den lilla klingan och 90 kadens för 3 år sedan.

de grupper jag cykla med som lyckas bäste har ingen regel om klingan eller kadens utan prata under pass.

ska man snitta 28 betyder inte a

Matematiken säger följande:
Enl. cateye är hjulomkretsen 2096 mm på 23*622 och har man kompakt är det 34 kuggar på lilla fram annars 36 på CX eller "standard" 39. Vanligt bak är från 11/12 till 23/25.
34-11 ger max 35 km/h med 90 kadens.
34-12 ger 32.1 km

Mina 50C i denna tråd blir det som jag tycker är det viktigaste och det är att man kan ge råd om kadens mm. och det som en vägledning. Men hur det än är så är vi olika individer och jag tror på att man helt enkelt får låta det vara så. D.v.s. den som triv

P. Visst är allt individuellt och bygger på egna val. Eftersom cykling i klunga är en kollektiv aktivitet bör man, precis som du skriver, anpassa sig till gruppen.

Kanske är det lättare för en nybörjare att hålla jämnare fart på platten (med hänsyn till

Lars Klippmark skev:
> Jag tror att högre kadens, kan hjälpa till.

Visst är det så.
Det finns en anledning till att så gott som alla av världens bästa och snabbaste cykliste håller en kadens på 90-95.

> När jag var nybörjare utan kadensmätare körde jag