Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelmotionslopp kan bli tävlingar
You need to log in to create posts and topics.

Problemet, tycker jag, är att folk (inkl jag själv) kör motionsloppen som om de vore tävlingar. Det är ett säkerhetsproblem. Men eftersom det är svårt att få folk att självmant köra långsammare så måste man satsa på att förbättra säkerheten i dessa lopp.

Ja, som jag skrev är det nog det som de är ute efter med motionen.

Att se till att motionsloppsarrangörerna även ansvarar för en snabbgrupp. Då kan arrangörer OCH deltagare välja om de vill ha enbart motionslopp eller ett Gran Fondo.

Låter som den enkl

Men är det inte så att de snabbaste som kör motionsloppen egentligen borde tävla i nån sportklass? Känns som att glappet mellan motionslopp och tävling är lite för stort....

Någon blir sist på både tävling och motionslopp så det är egentligen inget glapp mellan varianterna.
Däremot är det stor skillnad på kravspecen.

Att använda motionsloppen för att mäta kroppsdelar när det finns tävlingar för ändamålet är ganska obegåvat.

Glappen i teorin är inte så stort mellan motionslopp och Sportklass.
Praktiken är dock annat. De som borde tävla i veteranklass tävla i Sport.
Nybörjare som komma till sport och bli ordentligt avhängd gör inte det igen och håller sig till motionslopp.
Ef

Frågan utan svar..

..men nog är den stora fundamentala skillnaden mellan tävling och motion att man antingen gör det MOT de andra eller MED de andra.

Jag tror att steget från att åka 39km/h gruppen runt ett motionslopp och att tävla i veteranklasser ell

Förhoppningsvis blir det en annan ordning efter SCF:s "Utvecklingsråd" är färdiga med sitt arbete till hösten.
Då finns det troligtvis ett antal förändringar på papper för att förändra några stötestenar inom tävlings&motionsverksamheterna.

tror inte det blir så fasligt stor skillnad om vissa motionslopp blir tävlingar i framtiden, säkerhetsmässigt verkar det ju bli bättre iaf. Själv är jag ju en cyklist som tycker att det är roligare att cykla tillsammans med andra för att uppnå ett mål än

Oskar: Mycket av det du skriver är säkert rätt.
Det finns mycket som ska tilläggas innan hela bilden är komplett dock.

Slopa Åldersklasserna.
Har en seriesystem som i Danmark eller England.
A, B, C, D etc. Är du tillräckligt duktigt för att platser i B s

Det gör en sömnlös...

...så jag låg och tänkte istället

Om man vill öka säkerheten i motionslopp kan man kanske ta 200 SEK mer för de som vill starta i en snabbgrupp där det finns ledar MC.. kanske..!?