Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMotionsspåren i Hellas
You need to log in to create posts and topics.

Efter dryga 50 års irrande å felspringande i skogen kanske det är dags för en ändring av standaren. Fem till tio av alla killar kan inte skilja på rött å grönt ute i den så härligt vilda vegetationen vad gäller snitslar å annat för andra vägledande saker

I min artikel från 2001 nämnde jag också att detta bara gällde i Sverige. Kanske dags för Fredde Reinfelt att gripa in och skapa en EU-standard med nya fina färger? 🙂

"Fem till tio av alla killar kan inte skilja på rött å grönt ute i den så härligt vilda vegetationen vad gäller snitslar å annat för andra vägledande saker typ."

Många gånger har jag tyckt mig märka att det gäller i asfaltsvegetationen också. Typ vägleda

Vad menas med "fem till tio av alla killar"?
5-10 av hela Sveriges befolkning är ju inte mycket?
Hur många procent är färgblinda?

I Norge och Finland har man annan färgstandard på motionsspår men kommer inte ihåg nu vad den är.

Kjelle, menar du möjligen "5 av 10 killar"?

Nääää....egentligen 5 till 10 % av alla killar. Diffar tydligen nåt med åren????? Skulle tänka mig att vi kanske blir fler...ref tendensen med alla kroppsdefekter i vårt samhälle. Kör gärna med röda snitslar men gör som orienterarna...:lägg in en vit rand

_Vita_ markeringar vore väl extremt dåligt? Hur syns de i SNÖ?

Jag har inga problem att se den gröna däremot, och pga inte heller löpt nån risk att blanda ihop den med röd - beroende på att spåren inte dragits så där jag sprungit.
(Just Hellas har jag v

Ja är det helvitt med en massa snö...då funkar det ju med vilken färg som hellst...ehhhe...vilken det nu kan vara?????;)

Kontrollpunkterna på orienteringstävlingar var ju förut markerade med skärmar som var röd-vita men byttes i slutet på 70-talet ut till orange-vita pga att färgblinda inte såg det röda.
Orange funkar tydligen bra.

I morn förmiddag ska jag göra ett nytt försök att hitta de gröna prickarna i Hellas. Ser ni nån med två jyckar i släptåg...errrrhhhmmmm... Jag menar två jyckar med en gubbe i släptåg så är det jag.
Har en känsla av att de kommer hjälpa mig komma under tim