Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMotvind i förhållande till lutnin …
You need to log in to create posts and topics.

Årets premiärtur utomhus för undertecknad gick av stapeln igår i 8 m/s vind. Vinterns träning har bestått av trainerträning uppför virtuella italienska och franska berg vilket fick mig att fundera på relationen mellan lutning i % och motvind. Jag har inge

Nej. Motlut är jobbigt beroende på vikt. Motvind är jobbigt beroende på luftmotstånd. Det är inte speciellt säkert att de två är relaterade.

Du har givetvis rätt, men då både vikt och luftmotstånd påverkar fart negativt och kräver högre effekt för att bibehålla given fart borde det ändå gå att relatera i min "ickefysiska värld", men jag kanske tänker fel?

Det blir ju inte alldeles enkelt eftersom motvinden inte ökar motståndet linjärt, men det borde motlutet göra.

Intressant fråga. Typ hur brant backe motsvarar 8 m/s?

Problemet är att man måste sätta ganska många parametrar för att få fram ett värde, t ex vikt, ytan som utsätts för vinden, hastigheten man håller. Båda handlar ju om att övervinna en kraft, så visst

Jag får det till följande efter lite wikipedia.
Det finns dock anledningar till varför jag inte satsade på fysik eller matematik.

Sin(X) = (C·d·A·(Vb² - Va²))/(2·G)

X = backens vinkel
C = Motståndskoefficienten beroende på hur strömlinjeformad du är
d

Håller med dig Tord, det fanns skäl till att det blev en humanistisk bana men det finns förhoppningsvis någon därute som kan räkna med alla underbara parametrar...Tänk så praktiskt det skulle vara med en omvandlingstabell så vi slättlandsmänniskor skulle

Hej,

Kolla den här länken. Här kan man testa sig fram med olika värden.
http://www.analyticcycling.com/
Anders.

Testade, använde defaultvärden rakt igenom.

Vid 10 m/s (36 km/h) krävs samma effekt
- vid 10 m/s motvind som vid motlut 6,92 %
- vid 5 m/s motvind som vid motlut 2,88 %

Vid 5 m/s (18 km/h) krävs samma effekt
- vid 10 m/s motvind som vid motlut 4,61 %
-

Lysande! Tack Anders och Raymond (hoppas på flera värden)

Stefan