Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMotvind i förhållande till lutnin …
You need to log in to create posts and topics.

Det hela blir ju väldigt hastighetsberoende.
(Och dessutom beroende på cyklistens frontarea)

Jag matade in 18 km/h i rakt motvind på 8m/s.
Detta kräver ca 380W enligt Analytical Cycling.

Plockar man bort vinden kan man
köra 18 km/h uppför ca 9% lutni

Du sitter inte likadant uppför som i motvind.

Jag var tvungen att köra min hemmasnickrade formel mot lite standardvärden jag plockade upp här och var och jag tycker den verkar fungera någorlunda.

C = 0,8
d = 1,2
A = 0,3
Va= 10 (Man kör 10 m/s helt vindstilla)
Vb= 20 (Man kör 10 m/s och vinden blåse

Mentalt sett tar jag hellre motlut än motvind: backen tar ju trots allt oftast slut nånstans.

Det gör motvinden också, om du svänger åt motsatt håll.

Motlut är ju något man gillar, motvind något vanligt förekommande man hatar.
Medlut är något man ogillar, medvind något sällan förekommande man gillar.

En allmän regel som synes.

Varför skulle man ogilla medlut?

Eftersom det är jobbigt/onödigt att bromsa för att hålla nere hastigheten på måttlig nivå....läskigt att åka cykel istället för att cykla....

Daivd: alltför ofta vrider vinden när jag svänger (eller iaf känns det så). De där magiska vädersystemen, du vet.

I Skåne har vi ofta lite sidvind.