Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 13:33Det hela blir ju väldigt hastighetsberoende.
(Och dessutom beroende på cyklistens frontarea)Jag matade in 18 km/h i rakt motvind på 8m/s.
Detta kräver ca 380W enligt Analytical Cycling.Plockar man bort vinden kan man
köra 18 km/h uppför ca 9% lutni
Det hela blir ju väldigt hastighetsberoende.
(Och dessutom beroende på cyklistens frontarea)
Jag matade in 18 km/h i rakt motvind på 8m/s.
Detta kräver ca 380W enligt Analytical Cycling.
Plockar man bort vinden kan man
köra 18 km/h uppför ca 9% lutni
Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 13:36Du sitter inte likadant uppför som i motvind.
Du sitter inte likadant uppför som i motvind.
Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 14:20Jag var tvungen att köra min hemmasnickrade formel mot lite standardvärden jag plockade upp här och var och jag tycker den verkar fungera någorlunda.
C = 0,8
d = 1,2
A = 0,3
Va= 10 (Man kör 10 m/s helt vindstilla)
Vb= 20 (Man kör 10 m/s och vinden blåse
Jag var tvungen att köra min hemmasnickrade formel mot lite standardvärden jag plockade upp här och var och jag tycker den verkar fungera någorlunda.
C = 0,8
d = 1,2
A = 0,3
Va= 10 (Man kör 10 m/s helt vindstilla)
Vb= 20 (Man kör 10 m/s och vinden blåse
Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 15:29Mentalt sett tar jag hellre motlut än motvind: backen tar ju trots allt oftast slut nånstans.
Mentalt sett tar jag hellre motlut än motvind: backen tar ju trots allt oftast slut nånstans.
Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 16:13Det gör motvinden också, om du svänger åt motsatt håll.
Det gör motvinden också, om du svänger åt motsatt håll.
Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 16:20Motlut är ju något man gillar, motvind något vanligt förekommande man hatar.
Medlut är något man ogillar, medvind något sällan förekommande man gillar.En allmän regel som synes.
Motlut är ju något man gillar, motvind något vanligt förekommande man hatar.
Medlut är något man ogillar, medvind något sällan förekommande man gillar.
En allmän regel som synes.
Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 16:23Varför skulle man ogilla medlut?
Varför skulle man ogilla medlut?
Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 16:29Eftersom det är jobbigt/onödigt att bromsa för att hålla nere hastigheten på måttlig nivå....läskigt att åka cykel istället för att cykla....
Eftersom det är jobbigt/onödigt att bromsa för att hålla nere hastigheten på måttlig nivå....läskigt att åka cykel istället för att cykla....
Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 16:32Daivd: alltför ofta vrider vinden när jag svänger (eller iaf känns det så). De där magiska vädersystemen, du vet.
Daivd: alltför ofta vrider vinden när jag svänger (eller iaf känns det så). De där magiska vädersystemen, du vet.
Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 18:35I Skåne har vi ofta lite sidvind.
I Skåne har vi ofta lite sidvind.