Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 18:42Jag lärde mig att strunta i vinden. Ska man bo på västkusten, ska man lika gärna bara räkna med vinden som ett givet.
Jag lärde mig att strunta i vinden. Ska man bo på västkusten, ska man lika gärna bara räkna med vinden som ett givet.
Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 19:05Vinden är din bästa vän, motvind ger extra träning och medvind extra fart....
Vinden är din bästa vän, motvind ger extra träning och medvind extra fart....
Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 19:08De fleste sykelister har en feil instelling/attitude til motvind. Den skal brukes posetivt, ikke være et hinder under trening.
Hvorfor er det så mange Danskere som er gode bakkeklatrer ?, Jo forde de trener mye i motvind. De har motvind fra alle kanter
De fleste sykelister har en feil instelling/attitude til motvind. Den skal brukes posetivt, ikke være et hinder under trening.
Hvorfor er det så mange Danskere som er gode bakkeklatrer ?, Jo forde de trener mye i motvind. De har motvind fra alle kanter
Quote from Funbeat user on 3 April 2010, 21:00Som någon sa så får man se motvinden som mer träning... Bara att växla ner o låta de ta längre tid för man kan inte göra så mycket mer åt det..
Som någon sa så får man se motvinden som mer träning... Bara att växla ner o låta de ta längre tid för man kan inte göra så mycket mer åt det..
Quote from Funbeat user on 3 April 2010, 22:45Hoppas detta är nära nog för ämnet som diskuteras:
Jag upplever som att tex. 8m/s rak motvind kräver knasigt mycket mer kraft för att övervinna på vintern när det är kallt än samma vind på sommaren när det är varmt. Jag kan inte hitta någon fysikalisk för
Hoppas detta är nära nog för ämnet som diskuteras:
Jag upplever som att tex. 8m/s rak motvind kräver knasigt mycket mer kraft för att övervinna på vintern när det är kallt än samma vind på sommaren när det är varmt. Jag kan inte hitta någon fysikalisk för
Quote from Funbeat user on 4 April 2010, 08:02Ingen koppling som jag själv gjort, men kanske har det att göra med att man oftast har mer kläder på sig på vintern och att det mesta går tyngre då...
Ingen koppling som jag själv gjort, men kanske har det att göra med att man oftast har mer kläder på sig på vintern och att det mesta går tyngre då...
Quote from Funbeat user on 4 April 2010, 08:06Luftens densitet är större vid lägre temp och sedan är du förhoppningsvis mer påklädd vintertid.
Luftens densitet är större vid lägre temp och sedan är du förhoppningsvis mer påklädd vintertid.
Quote from ellen olsson on 4 April 2010, 08:33Större friktionsförluster i t.ex. drivlinan bidrar också till att göra det tyngre. Dessutom har du kanske andra däck också?
Större friktionsförluster i t.ex. drivlinan bidrar också till att göra det tyngre. Dessutom har du kanske andra däck också?
Quote from Funbeat user on 4 April 2010, 17:27Som David säger så blir luftmotståndet större vid lägre temperatur eftersom luftens densitet är högre då.
Som David säger så blir luftmotståndet större vid lägre temperatur eftersom luftens densitet är högre då.
Quote from Funbeat user on 4 April 2010, 19:33In med data i formeln ovan bara.
temp °C densitet kg/m³
-15: 1.368
+-0: 1.292
+15: 1.225
+30: 1.164
In med data i formeln ovan bara.
temp °C densitet kg/m³
-15: 1.368
+-0: 1.292
+15: 1.225
+30: 1.164