Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMotvind i förhållande till lutnin …
You need to log in to create posts and topics.

Jag lärde mig att strunta i vinden. Ska man bo på västkusten, ska man lika gärna bara räkna med vinden som ett givet.

Vinden är din bästa vän, motvind ger extra träning och medvind extra fart....

De fleste sykelister har en feil instelling/attitude til motvind. Den skal brukes posetivt, ikke være et hinder under trening.
Hvorfor er det så mange Danskere som er gode bakkeklatrer ?, Jo forde de trener mye i motvind. De har motvind fra alle kanter

Som någon sa så får man se motvinden som mer träning... Bara att växla ner o låta de ta längre tid för man kan inte göra så mycket mer åt det..

Hoppas detta är nära nog för ämnet som diskuteras:
Jag upplever som att tex. 8m/s rak motvind kräver knasigt mycket mer kraft för att övervinna på vintern när det är kallt än samma vind på sommaren när det är varmt. Jag kan inte hitta någon fysikalisk för

Ingen koppling som jag själv gjort, men kanske har det att göra med att man oftast har mer kläder på sig på vintern och att det mesta går tyngre då...

Luftens densitet är större vid lägre temp och sedan är du förhoppningsvis mer påklädd vintertid.

Större friktionsförluster i t.ex. drivlinan bidrar också till att göra det tyngre. Dessutom har du kanske andra däck också?

Som David säger så blir luftmotståndet större vid lägre temperatur eftersom luftens densitet är högre då.

In med data i formeln ovan bara.

temp °C densitet kg/m³
-15: 1.368
+-0: 1.292
+15: 1.225
+30: 1.164