Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMTB till landsvägskörning!
You need to log in to create posts and topics.

Jag ska utföra en umeklassiker vilket innebär bland annat att köra 100 km cykling. Har en MTB och hade tänkt byta däck på den. Nu sitter det ett par 42-559 (26 x1,90) däck. Vilken storlek har de smalaste däcken som jag kan sätta på, utan att byta hela hju

Beror på fälgens bredd. Kolla den rödgröna tabellen långt ner på denna sida: http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html

Det beror ju lite på vad du har för fälg på den eftersom det är den som avgör hur breda/smala däck du kan sätta på.

Vet inte om det är vettigt men det kan kanske vara en idé att kolla på större framklinga och om det eventuellt finns någon högre växlad ka

Hur är cykeln utrustad idag?
Barends är sköna för att kunna variera handpositionen. Clipless-pedaler är bra när det ska nötas många mil i jämnt tempo. Tipset om kassettbyte är också bra, till en med mindre minstadrev och tätare steg mellan dreven. Men i

Cykeln är nog mer avancerad än cyklisten. Styret på cykeln är ett klassiisk tjurhorn styre och sadeln är efter en proffesionell bedömning, mjuk och skön:). Är cykelbyxor ett måste? och visst är sådana byxor vadderade på rumpan?

Tips till vätska under lo

Cykelbyxor med vaddering är om inte annat riktigt sköna att ha, minskar risken för skav betydligt och ger en lite mjukare upplevelse för bakdelen.
Visst skulle det vara vätskekontroller under loppet? (Jag har också tänkt köra) Då behöver du inte släpa me

Depå för påfyllnad av sportdryck och bananer kommer finnas i Hössjö. Jo jag tror två flaskor låter rimligt. Varav en med sportdryck och en med vatten.

Om du är van att använda cykeln i skogen kan det även vara en bra idé att pröva ut sittställningen ordentligt innan. Saker som inte upplevs som ett problem när man ute några timmar i skogen blir plötsligt det vid monoton belastning på landsväg.

Cykelbyxor med vaddering kan vara en bra idé, framför allt för att de inte borde skava.
Däremot skulle jag avråda från gel-kudde till sadeln. (t-) Visst känns det skönare i sittbenen men de kan hindra blodflödet med obehaglig domning som direkt följd...

Smala slicks, typ 25/28mm, vad du nu kan hitta. Sadeln kan ev. behöva höjas om du sitter lågt när du kör i skogen, ett långpass på landsvägen kan ge en fingervisning. Övrigt? Tätstegad kassett, typ 11-28, inte nödvändigt men visst kan du byta den om du vi