Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMTB till landsvägskörning!
You need to log in to create posts and topics.

"Större framklinga, absolut onödigt!"
för att ?

Det beror väl lite på vad som sitter på, hur stark man är osv. Man kan nog göra ca 40 km/h med ok kadens på originalutväxling i många fall och det kanske räcker om man ska köra 10 mil som hobbymotionär på en mtb.

Är det en engångsgrej, kör på bara med slicks, bredd inte så viktigt. Folk cyklar 30 mil vättern m mtb Ska du börja cykla lvg mer så skaffa en riktigt lvg hoj. Det där med större klinga ja om du verkligen vill köra mycket asfalt med slicks. Hjulen blir j

Kör du på full tum hela vägen lär du ändå bli trött.

Tack för alla goda tips. Har köp ett par däck nu som är 35-559 (slicks). Sadeln är höjd och en vattenflask hållare är inhandlad.

Är dock osäker vad för typ av dryck (och mängd) jag ska ha med mig under 10-mils loppet.

vad skulle ni ta?

Vatten och ett par mazariner som tilltugg. Det lär väl finnas depåer.

"Större framklinga, absolut onödigt."

Så tycker jag för att jag har själv kört VR med MTB på 23mm slicks med original utväxling. På den MTB´n var tyngsta utväxlingen 44x11, vilket jag endast vid ett fåtal tillfällen använde (i några rejäla utförsbackar).

Fredrik, kul ide med bar-ends innanför reglagen, trodde jag var ensam om den idén. Man fångar otroligt mkt luft med traditionell MTB-körställning. Bra tips!

"Bar-ends" innanför reglagen finns nästan på nästan varje spinningcykel. Frågan är om man får köra med det på tex VR dår det är nästan vi att likna med tempobågar och att man har långt till bromsreglagen. 🙁

och det är inte tillåtet på V(ingel)R(undan)!