Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej,

Jag har precis kört klart klassikern och nu blir nästa mål att få en bättre tid på GV. Har sprungit 3 gånger och förra året när 1:38 hyfsat lätt. Tränade en del inför Lidingö och sprang in på 2:20.

Har provat milen en gång på väldigt kuperat bana

En fråga som redan ploppat upp:

När ni kör intervaller, särskilt dom korta. Springer ni till något ställe där ni kör alla på ett ställe? Eller springer ni någon slinga och stannar till på div ställen och kör?

Är van vid den gamla tiden i fotbollen då d

Thomas, jag ser att du inte fått nåt svar. Så jag tänkte dela mina tankar.

Du verkar springa bra på kortare distanser, så jag tycker att du ska ha mer distansträning än intervallträning och tröskel.

När du nu byter från skidor till löpning, se till att

http://jogg.se/Program/Program.aspx?id=21

Här kan du snegla på Ulf Fribergs program för att klara 1.20.

Tack för svar 🙂 jag har kikat på en del på schemat, och därifrån jag tagit en del.

Ja, kortare distanser är helt klart bättre tider. Finns det någon grundregel hur långt ett distanspass ska vara?

Jag håller med Hasse, siffrorna tyder på att det är volym du behöver. Med din milkapacitet så borde halvmaran gå på ungefär 1:30 redan nu (eller snabbare med tanke på att milen var mycket kuperad) om du vore tränad för distansen. Volym i bekväma hastighet

Thomas, det beror på om du menar distanspass eller långdistanspass.

Långdistanspassen bör vara minst 90 min. Distanspassen kan vara allt från 50-60 min och uppåt.
Det räcker med 3 långdistanspass på 4 veckor. 4:e vecka ska vara en "vilovecka" då man ba

Tack återigen 🙂

Okej, då förstår jag med dom olika distanspassen.

Ja, halvmaran går på runt 1:30 redan nu, men är nog precis så som ni säger att det är mil jag behöver. Har "bara" 9 veckor på mig till loppet, men gör nog så att jag följer det 1:20 pr

Ja, 1.20 kapacitet kan komma väl till pass eftersom GV är ett förhållandevis tufft halvmarathon med Säldammsbacken, Älvsborgsbron, Götaälvbron och sen lite smått uppför hela tiden sista 5k.

Lycka till!

Thomas

Tröskelfart kan kännas som att du är på gränsen mellan bekvämt och obekvämt. Du tappar lusten att prata men har inga problem med några kortare meningar.

-Hur känns det?
-Jodå, det känns OK men det börjar känna på lite.
-Dåså, då ligger du

12