Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Efter att läst coltings bok så fick jag nu upp intresset för Train low race high. Det verkar ju ha posetiva effekter någon som kör efter detta ? Räcker det med att man tränar efter en lång fasta eller skall man hälst tömma sig helt genom att först träna 3

Sune@ du har nog fått det hela om bakfoten!

Tanken med "Train low kompete high" går ut på att man äter någon form av lågkolhydrats kost till vardags. För att sedan dagen/dagarna innan tävling "fylla upp kroppens kolhydrat"

Ett av målet med detta är at

Jag har fattat det som att träna långt och utan kolhydrater, dvs. förmå kroppen att gå på fett, för att under tävling tillåta sig kolhydrater som boost.

Ed. Oops, jag har inte läst Coltings bok, så jag vet inte vad den säger, men jag har tagit till mig o

Jag tror att kroppen använder glykogen också.

David@

Ja det är helt rätt! det klassiska ordspråket "fett brinner i kolhydatens skugga är inte helt irrelevant.

Lars:

Jag tänker också som du att man bara allmänt kan hålla en LCHF kost till vardags och träna som vanligt detta hjälper nog men idag läste jag denna artikel http://www.pponline.co.uk/encyc/sports-nutrition-the-latest-research-into-low-glycogen-traini

@Sune

Intressant rapport! min slutsats av artickeln är helt i linje med författaren.
Jag uppfatar dock att testerna är gjorda på försökspersoner som äter en kost med "normala" mängder kh.

Så om man är en strikt LCHFare så borde den första delen "deple

Det verkar som om nackdelarna/riskerna är ganska stora? Och man är ännu inte säker på att man kan springa fortare pga sådan här träning?

Nåja, jag fortsätter med löpning innan frukost, det passar in bra i schemat. 😉

Dessutom har man inte sett nån prestationsförbättring i de studier jag läst. Man må bränna mer fett under träningen, men det går inte snabbare på tävling.

Nu börjar svamlet komma igång igen.