Quote from Funbeat user on 28 November 2011, 12:27Train low, compete high grundar sig på den i Sverige under 60-talet upptäckta kolhydratmetoden (eng. carbohydrate supercompensation). Någon vecka innan tävlingen - på 60-talet i Sverige var det Vasaloppet - tömde man glykogenförrådet genom att träna stenh
Train low, compete high grundar sig på den i Sverige under 60-talet upptäckta kolhydratmetoden (eng. carbohydrate supercompensation). Någon vecka innan tävlingen - på 60-talet i Sverige var det Vasaloppet - tömde man glykogenförrådet genom att träna stenh
Quote from Lena Bjerlöw on 28 November 2011, 12:41Moss Trums: Du har nog inte läst på om vad Train low - race high konceptet är, det låter som att du pratar om kolhydratstömning samt kolhydratsladdning som vissa gör dagarna/veckan innan långt race typ marathon?
Jag har kört train low - race high koncept
Moss Trums: Du har nog inte läst på om vad Train low - race high konceptet är, det låter som att du pratar om kolhydratstömning samt kolhydratsladdning som vissa gör dagarna/veckan innan långt race typ marathon?
Jag har kört train low - race high koncept
Quote from Funbeat user on 28 November 2011, 12:52Moss:
Nej, det är inte riktigt samma sak. "Train low"-konceptet kommer från att man i studier sett att träning vid låga glykogennivåer ger en ökad signallering av vissa enzym i musklerna (AMPK, HAD bl a) samt en ökad nybildning av mitokondrier, och man h
Moss:
Nej, det är inte riktigt samma sak. "Train low"-konceptet kommer från att man i studier sett att träning vid låga glykogennivåer ger en ökad signallering av vissa enzym i musklerna (AMPK, HAD bl a) samt en ökad nybildning av mitokondrier, och man h
Quote from Funbeat user on 28 November 2011, 13:07Till ovanstående vill jag säga att jag har försökt berätta historien om var det hela började, nämligen med kolhydratmetoden, som har utvecklats med olika teorier, som att man på senar tid upptäckt att speciella enzymer utvecklas för att frigöra ATP då man
Till ovanstående vill jag säga att jag har försökt berätta historien om var det hela började, nämligen med kolhydratmetoden, som har utvecklats med olika teorier, som att man på senar tid upptäckt att speciella enzymer utvecklas för att frigöra ATP då man
Quote from Funbeat user on 28 November 2011, 13:50I min värld är det stor skillnad på träning och tävling.
I min värld är det stor skillnad på träning och tävling.
Quote from Funbeat user on 28 November 2011, 15:18Här är för övrigt en artikel som är läsvärd i sammanhanget:
http://www.skyltmasteriet.se/Muskler-energi.php
Här är för övrigt en artikel som är läsvärd i sammanhanget:
Quote from Funbeat user on 28 November 2011, 15:30Till fp.David
Skillnaden mellan träning och tävling är just vad kolhydratmetoden tagit fasta på.
Till de som tror på Train low, compete high året runt kan sägas att lagen om avtagande avkastning även gäller träningsmetoder - alltså inte bara Nokia akt
Till fp.David
Skillnaden mellan träning och tävling är just vad kolhydratmetoden tagit fasta på.
Till de som tror på Train low, compete high året runt kan sägas att lagen om avtagande avkastning även gäller träningsmetoder - alltså inte bara Nokia akt
Quote from Funbeat user on 28 November 2011, 15:48De flesta skidåkare som hoppar är anorektiska.
De flesta skidåkare som hoppar är anorektiska.
Quote from Christer Heinbäck on 29 November 2011, 11:22Talar bara av egen erfarenhet nu, har inte läst på en massa studier osv.
Den 7 september slutade jag äta bröd, pasta, potatis, ris osv och ökade på andelen fett i maten istället. Jag äter en frukt efter maten kanske en 1-2 gånger i veckan men får övriga
Talar bara av egen erfarenhet nu, har inte läst på en massa studier osv.
Den 7 september slutade jag äta bröd, pasta, potatis, ris osv och ökade på andelen fett i maten istället. Jag äter en frukt efter maten kanske en 1-2 gånger i veckan men får övriga
Quote from Funbeat user on 29 November 2011, 12:25Jag äter kolhydrater i hyfsat stora mängder men väldigt lite av just pasta, bröd, potatis och ris. Mår också bra på detta. (t+)
Jag äter kolhydrater i hyfsat stora mängder men väldigt lite av just pasta, bröd, potatis och ris. Mår också bra på detta. (t+)