Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag gjorde för första gången på 20 år en kontroll på blodfetter (är 46 år gammal). Kunde förbättras, så jag styrde om kosten lite och kollade igen efter efter ett tag. Klart bättre, men jag verkar ligga i gränszonen för om man ska ta medikament eller ej (

Tar en betydligt starkare Simvastatin än så sedan drygt ett halvår tillbaka (40 mg). Inga besvär av medicinen och tränar på som vanligt.

Det finns inga studier för 10 mg Simvastatin så indikationen för medicineringen är inte så väl inte underbyggd. Träna går alldeles utmärkt. Har du ärftlighet för hjärtinfarkt så kan ett arbets-EKG kanske vara på plats, än mer om dina släktingar fått probl

Har testat simvastatin under ett par år, den lägsta dosen på 10 mg. När jag började med dessa tabletter tyckte jag mig bli starkare och kunde flytta fram mjölksyra tröskeln. Det som tyvärr hände var att jag kunde få grymma magsmärtor, vid träning. Detta f

Tack för era erfarenheter och tips. Jag kör på ett tag så får vi se. Har inte märkt något ännu, men bara ätit i en vecka. Hmm, "arbets-EKG", intressant. Antar att jag tar upp det med den läkare som har gjort hälsoundersökningen och som jag nu återkommer t

Föreslå då också antingen eller...Simvastatin 40 mg eller inte alls?

Ah, du menar för att effekten av 10 mg inte är underbyggd (eller vad det kallas för med facktermer), förstår jag. Jag ska ta upp det med. Tack igen! 🙂

Just så! Formulerade mig lite konstigt tidigare 🙂

Jag tar 20 mg av lipitor och har ett total kolesterol på 4,5. Innan hade jag totalkolesterol på ca 6,5 och det gick inte ned hur jag än försökte med kost.
Tycker att jag återhämtar mig snabbare och kan köra hårdare på intervallerna, har nämt detta för min

Det här är lite spännande. 🙂

Ina, Du som vet - varför är man, från läkarhåll, så noga med att sänka ett totalkolesterol medicinskt om en patient visar sig ha, t ex 6,5, vid första provtagningen? Beaktar man inte att personen kanske alltid har haft ett