Quote from Funbeat user on 25 November 2011, 19:28Hej Sylvia!
Jag saxar och förenklar lite ur Skånelistans bakgrundsmaterial, som är det som jag blir lite drillad i.Totalkolesterol >4,5 mmol/L och/eller HDL <1 mmol/L
- a?r sa?rskiltriskabelt vid MANIFEST ischemisk hja?rtsjukdom (genomgången hjärtinfa
Hej Sylvia!
Jag saxar och förenklar lite ur Skånelistans bakgrundsmaterial, som är det som jag blir lite drillad i.
Totalkolesterol >4,5 mmol/L och/eller HDL <1 mmol/L
- a?r sa?rskiltriskabelt vid MANIFEST ischemisk hja?rtsjukdom (genomgången hjärtinfa
Quote from Catharina Brattlin on 25 November 2011, 19:33Tack! 🙂
Så med andra ord är läget grönt för äkta hälften då eftersom han varken röker eller är överviktig och dessutom tränar badminton och springer långlopp? Även om han nu har, enligt referensen, förhöjt kolesterolvärde och så alltid har haft?
Eller
Tack! 🙂
Så med andra ord är läget grönt för äkta hälften då eftersom han varken röker eller är överviktig och dessutom tränar badminton och springer långlopp? Även om han nu har, enligt referensen, förhöjt kolesterolvärde och så alltid har haft?
Eller
Quote from Funbeat user on 25 November 2011, 20:31Det skulle en läkare säkert kunna få för sig. Livet är fullt av risker och man kan ju dö. Ibland tror vi nog att en liten tablett kan förhindra det oundvikliga. Läkemedel har en del otäcka biverkningar också. Kan jag påverka en enda människa till en livss
Det skulle en läkare säkert kunna få för sig. Livet är fullt av risker och man kan ju dö. Ibland tror vi nog att en liten tablett kan förhindra det oundvikliga. Läkemedel har en del otäcka biverkningar också. Kan jag påverka en enda människa till en livss
Quote from Catharina Brattlin on 25 November 2011, 21:22OK, då är jag helt med. 🙂
Jag tror också att man, i mångt och mycket, övermedicinerar. Dessutom får pateinten biverkningar och nya mediciner för att lindra dessa osv.
Hörde på P1 förra veckan att grunden till var tredje sjukhusbesök var visst läkemede
OK, då är jag helt med. 🙂
Jag tror också att man, i mångt och mycket, övermedicinerar. Dessutom får pateinten biverkningar och nya mediciner för att lindra dessa osv.
Hörde på P1 förra veckan att grunden till var tredje sjukhusbesök var visst läkemede
Quote from Funbeat user on 26 November 2011, 13:46Det är väl lite som med blodtrycket, man sänker gränsen för att kunna kränga mer läkemedel?
Det är väl lite som med blodtrycket, man sänker gränsen för att kunna kränga mer läkemedel?
Quote from Funbeat user on 26 November 2011, 13:53Nja, det där kanske kan modifieras till att gränsen är sänkt för diabetiker men i övrigt så gäller WHO:s tidigare gränser. Sedan har vi ju alltid haft lite lägre sikte på de som har njurpåverkan, hjärtsjukdom etc. För alla sk friska är ju ett önskvärt blo
Nja, det där kanske kan modifieras till att gränsen är sänkt för diabetiker men i övrigt så gäller WHO:s tidigare gränser. Sedan har vi ju alltid haft lite lägre sikte på de som har njurpåverkan, hjärtsjukdom etc. För alla sk friska är ju ett önskvärt blo
Quote from Funbeat user on 26 November 2011, 15:48Ina,
Hmm, jag tänkte på en sak angående 10mg dos. Anta att den dosen ändrar kolestorolet för mig från (4.9, 1.2 HDL, 3.3 LDL) till ett bättre värde, skulle man då inte kunna anta att det är positivt? Eller förenklar jag det hela?
Ina,
Hmm, jag tänkte på en sak angående 10mg dos. Anta att den dosen ändrar kolestorolet för mig från (4.9, 1.2 HDL, 3.3 LDL) till ett bättre värde, skulle man då inte kunna anta att det är positivt? Eller förenklar jag det hela?
Quote from Funbeat user on 26 November 2011, 16:42Det här blev ju en riktigt intressant diskusson!
Själv tillhör jag en av de riskgrupper som Ina listade ovan och äter en stark dos av Simvastatin trots att jag ha ett kolestorolvärde som är ganska normalt för den som är "frisk". Det kan alltså finnas s
Det här blev ju en riktigt intressant diskusson!
Själv tillhör jag en av de riskgrupper som Ina listade ovan och äter en stark dos av Simvastatin trots att jag ha ett kolestorolvärde som är ganska normalt för den som är "frisk". Det kan alltså finnas s
Quote from Funbeat user on 26 November 2011, 18:56Helt riktigt ska man inte döma ut något alls. Min mening var nog att peka på att TS kanske ska fundera och ifrågasätta om det behövs. Som patient är man naturligt i underläge eller vad vi ska kalla det. Hela historien har ju bara han, hans släkt och läkar
Helt riktigt ska man inte döma ut något alls. Min mening var nog att peka på att TS kanske ska fundera och ifrågasätta om det behövs. Som patient är man naturligt i underläge eller vad vi ska kalla det. Hela historien har ju bara han, hans släkt och läkar
Quote from Funbeat user on 26 November 2011, 19:46Ingen fara för min skull, de flesta av oss förstår att råd på nätet saknar en massa bakgrundsinformation. 🙂
Ingen fara för min skull, de flesta av oss förstår att råd på nätet saknar en massa bakgrundsinformation. 🙂