Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Kan kanske vara av intresse för någon
http://www.lifeportalen.se/running.php?page=3640

Letade efter löpteknikövningar samt styrkeövningar för löpning och hittade den där sidan. Är dessa bra att följa? Någon som har lite mer koll på detta än mig? : )

Det är i alla fall mycket kunnigt folk bakom sidan. Jag har själv inte provat övningarna. Men det mesta verkar vara sådant som praktiseras bland löparklubbar, men det är ju en fördel att kunna se hur man ska göra för oss som tränar ensamna.

Har ingen koll på hur löparklubbar tränar, därför jag undrade : )

Jo sådana videos är ju rätt effektivt när man köra solo och inte har någon som kan visa, men alltid svårt att sålla information på nätet då det finns mycket skit också 😛

Sorry, men efter att jag sett ett videoklipp där instruktören märkligt nog påpekade att man skulle landa på hälen vid mångsteg så totalsågade jag denna hemsida (även om den såklart har mycket annat vettigt/bra innehåll). Det blir bara klumpigt och konstig

Det finns ju olika skolor när det gäller löpteknik också.

Chefredaktören är ortopedtekniker så det vore synnerligen märkligt om han inte hade koll på vilka övningar som är skadliga för fötterna.

Nå väl, folk får göra som de vill. Personligen tycker jag

Jag tycker (som jag skrev) också att det fanns mycket bra på sidan. Men detta med att landa på hälen gillar jag inte, särskilt inte när man dessutom gör mångsteg = större belastning. Ortopeden kanske ville ha fler kunder till sin mottagning? 😉

Jag är me

Vid en snabbkoll på sidan så saknade jag stegringsloppen.

"skolan att landa på hälen" är ingen bra skola, en B-skola, som troligen grundades under den stora joggingvågen.

I framsteget ska man trampa rakt ned, sätta i hela, eller gärna framfoten. När man far framåt ska benet följa med och tårna ska lämna marken

Jo jag springer själv på framfoten eller mer mitten av foten och skulle inte vilja landa på hälen som han visar.

Är dessa övningar något som används i löparklubbar?
Vad kör ni för övningar för styrka och teknik för löpning?

Jonas: Det finns väl rätt mån

12