Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Två frågor, egentligen, till alla löparproffs:

Efter senaste löppasset, som varade två timmar, kom jag hem som en urvriden disktrasa. Jag hade bara vatten med mig. Visserligen supernöjd, efter en sådan "resa", men jag vill ju ändå känna att jag är kontak

Jag försöker få i mig något var 30:e till 60:e minut när jag är ute på pass över 1.5 timme. Enklaste sättet att bära med sig vatten och något att äta är att ha en camelback med ett litet lastutrymme. Då får du vatten och energi.

Jag brukar ha med mig en

Jag brukar ha med mig lite nötter å torkad frukt i en påse i fickan och vatten i vätskebälte om jag ska vara ute längre än ca 90 min. Funkar bra för mig, ger både energi och så har man något att se fram emot om man börjar få tråkigt 😉 (...bara fem minute

Jag kör ju, som du vet, med russin och vatten. Men sportdryck är ju förstås ett enkelt alternativ om man tål det! Snickers funkar, runekakor, geler, annan torkad frukt, smågodis osv. Nötter skulle jag inte använda - det är så fett, och det är ju inte det

Du skriver inte vilken distans du ska springa 1:a september men jag gissar att det är en halvmara. Långpassen för halvmaror kan gå upp till 25 km (ja, det är längre än tävlingsdistansen) och får bäst effekt om de varieras i kombination med hur veckomängde

Jag springer mest bara på vatten - så länge det räcker. När jag känner att jag börjar tänka konstiga, knäppa tankar är det dags att börja med gel. Sen behöver jag ca en portion gel per 20 min (det finns 3-pack med skruvkork som jag använder).

Fortsätt ök

Då skulle jag behöva gel dygnet runt.

Åh, TACK (H:) för alla jättebra synpunkter och tips!!! Fick snabba svar på svåra frågor...och jag håller med om att fixa 20 km och tycka det känns OK...vilken känsla det måste vara. DET vill jag uppleva innan jag "trillar av pinnen!

Mela, visst vet jag a

Nä, det blir ingen insulintopp, och inget blodsockerfall, och det beror på att när man tränar så behövs inte insulin för att transportera in glukoset i cellen, utan någonting som kallas för GLUT-4, och således frisätts inget insulin. Så det är lite specie

Mela, hur bildas GLUT-4?