Quote from Guest on 29 June 2012, 18:23På Säröbanan i Göteborg korsas vägen och gång/cykelbanan på några ställen. Själv korsningen är en vägbula för båda. Vad säger trafikreglerna om företräde där? Det finns inga markeringar på marken. Inte vad jag tänkt på i alla fall.
Jag var i alla fall ut
På Säröbanan i Göteborg korsas vägen och gång/cykelbanan på några ställen. Själv korsningen är en vägbula för båda. Vad säger trafikreglerna om företräde där? Det finns inga markeringar på marken. Inte vad jag tänkt på i alla fall.
Jag var i alla fall ut
Quote from Funbeat user on 29 June 2012, 18:33Har du inga vita kvadrater som markerar Cykelöverfart så är ni båda skyldiga att lämna "företräde" till varandra. Först ut har företräde, och det skapar massor av incidenter.
Har du inga vita kvadrater som markerar Cykelöverfart så är ni båda skyldiga att lämna "företräde" till varandra. Först ut har företräde, och det skapar massor av incidenter.
Quote from Funbeat user on 29 June 2012, 18:35Gäller inte högerregeln om det inte är markerat vem som har företräde? Eller är det inte generellt så att om inte annat anges så väjer cykelöverfarten för bilar?
Finns en radda undantag som parallell med huvudled och rondell och vilka det är, men nästan
Gäller inte högerregeln om det inte är markerat vem som har företräde? Eller är det inte generellt så att om inte annat anges så väjer cykelöverfarten för bilar?
Finns en radda undantag som parallell med huvudled och rondell och vilka det är, men nästan
Quote from Funbeat user on 29 June 2012, 18:39Jag ska kolla lite mer noga nästa gång jag cyklar där. Det kanske är vita fyrkanter i marken men inget jag lagt märke till. man blir ju lite hemmablind. Har cyklat över den "korsningen" i 2,5 år...
Men eftersom det även är en gångbana borde ju rimligtvis
Jag ska kolla lite mer noga nästa gång jag cyklar där. Det kanske är vita fyrkanter i marken men inget jag lagt märke till. man blir ju lite hemmablind. Har cyklat över den "korsningen" i 2,5 år...
Men eftersom det även är en gångbana borde ju rimligtvis
Quote from Funbeat user on 29 June 2012, 18:40Nope, cykelbanan upphör i praktiken i korsningen och cyklisten ska då i akta aktsamhet innan henan inträder på vägen. Att sedan cykelbanan börjar på andra sidan vägen är ett nytt ställe att i akta aktsamhet på.
Däremot ska en mottrafikant som kör ut ur e
Nope, cykelbanan upphör i praktiken i korsningen och cyklisten ska då i akta aktsamhet innan henan inträder på vägen. Att sedan cykelbanan börjar på andra sidan vägen är ett nytt ställe att i akta aktsamhet på.
Däremot ska en mottrafikant som kör ut ur e
Quote from Funbeat user on 29 June 2012, 18:41Just i Askim finns en korsning som är riktigt farlig. Där brukar det smälla då och då, med mopeder och cyklister i krock med bilar.
Det är korsningen mellan gång/cykelbanan och Västra Stationsvägen.
http://kartor.eniro.se/m/9OTgQEn helt idiotisk korsni
Just i Askim finns en korsning som är riktigt farlig. Där brukar det smälla då och då, med mopeder och cyklister i krock med bilar.
Det är korsningen mellan gång/cykelbanan och Västra Stationsvägen.
http://kartor.eniro.se/m/9OTgQ
En helt idiotisk korsni
Quote from Funbeat user on 29 June 2012, 18:43Hur ofta har du skickat in en anmälan till Trafikverket-gatukontoret om detta?
Hur ofta har du skickat in en anmälan till Trafikverket-gatukontoret om detta?
Quote from Funbeat user on 29 June 2012, 18:45Aldrig. De bryr sig inte om såna saker. Eftersom det så ofta sker kollisioner där och de ändå inte gör nåt så är det tydligt att de skiter i det. Cykeln är inte prioriterad i Göteborg, milt uttryckt. Det är lite bättre än i cyklisternas helvete på jorden
Aldrig. De bryr sig inte om såna saker. Eftersom det så ofta sker kollisioner där och de ändå inte gör nåt så är det tydligt att de skiter i det. Cykeln är inte prioriterad i Göteborg, milt uttryckt. Det är lite bättre än i cyklisternas helvete på jorden
Quote from Funbeat user on 29 June 2012, 18:50Jaha, du tycker att det är bättre att gnälla på nätet för där ger det effekt.
Alla anmälningar blir diarieförda och efter några veckor så brukar det hända saker eftersom de är offentlig handling.
Man behöver bara trevlig första gången och sedan är det et
Jaha, du tycker att det är bättre att gnälla på nätet för där ger det effekt.
Alla anmälningar blir diarieförda och efter några veckor så brukar det hända saker eftersom de är offentlig handling.
Man behöver bara trevlig första gången och sedan är det et
Quote from Funbeat user on 29 June 2012, 18:51Som sagt, hade de varit intresserade av säkerhet för cyklister, så hade de åtgärdat korsningen för många år sen. Den och hundratals andra vidriga platser.
Som sagt, hade de varit intresserade av säkerhet för cyklister, så hade de åtgärdat korsningen för många år sen. Den och hundratals andra vidriga platser.