Quote from Guest on 19 October 2009, 17:12Det har säkert diskuterats tidigare, men, men....
Påstående: Kör man sakta är det inte så viktigt med aerodynamiska prylar, men ju fortare man cyklar, ju viktigare är det.
Har man obegränsat med resurser köper man ju naturligtvis det mest aerodynamiska
Det har säkert diskuterats tidigare, men, men....
Påstående: Kör man sakta är det inte så viktigt med aerodynamiska prylar, men ju fortare man cyklar, ju viktigare är det.
Har man obegränsat med resurser köper man ju naturligtvis det mest aerodynamiska
Quote from Funbeat user on 19 October 2009, 17:22Hej Linus.
Du får inte glömma bort skoöverdragen. Dom gör ca 15s per 4 mil i 40Km/h eller nåt sådant.
"Fråga två: Vid vilka hastigheter börjar det ge effekt att ta de olika stegen?"
Vid en hastighet > 13 km/h gör alla aero förbättringar sitt till. Så t
Hej Linus.
Du får inte glömma bort skoöverdragen. Dom gör ca 15s per 4 mil i 40Km/h eller nåt sådant.
"Fråga två: Vid vilka hastigheter börjar det ge effekt att ta de olika stegen?"
Vid en hastighet > 13 km/h gör alla aero förbättringar sitt till. Så t
Quote from Funbeat user on 19 October 2009, 17:27Aerodynamiken gäller vid alla hastigheter.
Sittställning-tempobågar etta
Hjulen tvåa
Hjälmen trea
Tempodräkt fyra
Aero skoöverdrag femma. De är bra vid mornstarter också.
Aerodynamiken gäller vid alla hastigheter.
Sittställning-tempobågar etta
Hjulen tvåa
Hjälmen trea
Tempodräkt fyra
Aero skoöverdrag femma. De är bra vid mornstarter också.
Quote from Funbeat user on 19 October 2009, 17:27sitter med en grafik där brytpunkten för motståndet 50% rullmotstånd/50% luftmontstånd går vid 15 km/tim sedan vid 30 km/tim är rullmotståndet nere i 20 % och vid 40 km/tim 10 % för att till sist plana ut kring 7-8% upp till 60 km/tim där grafiken slutar
sitter med en grafik där brytpunkten för motståndet 50% rullmotstånd/50% luftmontstånd går vid 15 km/tim sedan vid 30 km/tim är rullmotståndet nere i 20 % och vid 40 km/tim 10 % för att till sist plana ut kring 7-8% upp till 60 km/tim där grafiken slutar
Quote from Funbeat user on 19 October 2009, 17:45Ska leta lite efter en vindtunneltest jag läste där de kollade sånt.
Resultatet var i alla fall att sittställningen var överlägset viktigast.
Nummer två var framhjulet, nummer tre o fyra - betydligt mindre viktigt än framhjul - var bakhjul resp hjälm.
Ska leta lite efter en vindtunneltest jag läste där de kollade sånt.
Resultatet var i alla fall att sittställningen var överlägset viktigast.
Nummer två var framhjulet, nummer tre o fyra - betydligt mindre viktigt än framhjul - var bakhjul resp hjälm.
Quote from Funbeat user on 19 October 2009, 18:02Hej.
"Man kan kanske anta att bakhjulet blir lite mindre oviktigt i sidvind?"
Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärt om då. Då påverkas det i allra högsta grad av "Luftmotståndet". Det är inte den luft som vi skjuter undan som är problemet, det
Hej.
"Man kan kanske anta att bakhjulet blir lite mindre oviktigt i sidvind?"
Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärt om då. Då påverkas det i allra högsta grad av "Luftmotståndet". Det är inte den luft som vi skjuter undan som är problemet, det
Quote from Funbeat user on 19 October 2009, 18:21Leif: intressant, måste fundera ut en formel som visar på hur hastigheten då ändras beroende på hur många procent aeroförbättringar man gör vid olika hastigheter (eller du kanske redan har en sådan också... 🙂 )
Boken du nämnde verkar ju helgrym, sp jag
Leif: intressant, måste fundera ut en formel som visar på hur hastigheten då ändras beroende på hur många procent aeroförbättringar man gör vid olika hastigheter (eller du kanske redan har en sådan också... 🙂 )
Boken du nämnde verkar ju helgrym, sp jag
Quote from Funbeat user on 19 October 2009, 18:35Sittställningen är likadan på bägge. Det är styvheten i rmen och mer aeroformad konstruktion som ger skillnaden i ramen.
Sittställningen är likadan på bägge. Det är styvheten i rmen och mer aeroformad konstruktion som ger skillnaden i ramen.
Quote from Funbeat user on 19 October 2009, 18:36Hej Linus.
Du skulle behöva få tag i Kadens #3 / 2006 Ur innehållet:
"Aero är det nya lätta"
Den ger många svar på dina frår.
Vänligen
p.
Hej Linus.
Du skulle behöva få tag i Kadens #3 / 2006 Ur innehållet:
"Aero är det nya lätta"
Den ger många svar på dina frår.
Vänligen
p.
Quote from Funbeat user on 19 October 2009, 18:38Vad det handlar om är att störa en så liten mängd luft som möjligt, och utsätta den luft man stör för så små accelerationer som möjligt. Både över- och undertryck spelar roll, alltså både hur smidigt man tränger sig fram genom luften och hur snyggt den "g
Vad det handlar om är att störa en så liten mängd luft som möjligt, och utsätta den luft man stör för så små accelerationer som möjligt. Både över- och undertryck spelar roll, alltså både hur smidigt man tränger sig fram genom luften och hur snyggt den "g