Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNär har hastigheten betydelse?
You need to log in to create posts and topics.

Vem skrev artiklen?

"Sittställningen är likadan på bägge. Det är styvheten i rmen och mer aeroformad konstruktion som ger skillnaden i ramen. "

Så en linjehoj är generellt styvare (för att klara supurter mm??) medans en tempohoj oftast är mer aeroformad? Var kommer aeroform

P: Det finns en bra artikel i en av årets kadensnummer också som handlar om aero, men den svarade inte direkt på de frår jag ställt här, bara att det är inne och bra med aeroformade ramar... typ.

En temporam är obarmhärtigt styv till skillnad från en linjeram som har en mer förlåtande konstruktion.
Styvhet i ramar:
1 Bancykel
2 Tempocykel
3 linjecykel till spurtare
4 linjecykel till etapplopp
5 Paris-Roubaix/Pavéramar
6 Sportiframar
7 Fyllecykel

Sen finns det ju linje hojar med aero-ambitioner

BILD:http://images.ogle.com/url?source=imgres&ct=img&q=http://www.stevensbikes.de/2009/img/high_res/slr_custom_a_schwarz.jpg&usg=AFQjCNE1A5MPf2vhoL2CLKJM0nKtyVD4OA

Linus: Jag köpte tempostyre samt lite wire+höljen:
http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=6008165

Aha Andrew, den sadelvinklingen är inte dkänd. Sadeln ska vara vågrätt.

Förresten Leif, jag antar att de siffror du nämnde förutsätter noll motvind (eller medvind för den delen). Kör man exempelvis 30 km/h och det är 5 m/s motvind blir det ju ca 48 km/h i luftmotstånd, 35 km/h och 10 m/s ger 66 km/h. Eftersom att det sällan ä

David, beror listan du gjort på att det är mer watt i benen ju högre upp i listan man kommer?

Var i listan skulle en iron man triathlon cykel platsa (gjort för 18 mils tempo cykling)...