Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNär har hastigheten betydelse?
You need to log in to create posts and topics.

OK, men vad har det med styvheten på ramarna att göra? Tror inte att jag förstår detta med styvhet. Har läst nånstans att ju styvare cykel, ju mindre kraft går till att ramen vrids fram och tillbaka och kan istället används till att driva cykeln framåt. S

Linus, lyssna på deras podcast så går de igenom hur det kommer fram till detta.
Episode 35 handlar bara om detta.

Alla vibrationer fortplantar sig igenom ramen om den är STYV och det kan söva-döva de flesta lemmar.
Jag hade satsat på en gammal stålram för ett stolleprov som Sverigetempot.
Lite som Kalle körde fast med ramväxlar.

dom har visst flera cyklar under Race Across America - en för backar - en för blandat - en för riktigt platt

Hmm, låter vettigt, men jag hittade detta bloginlägg där de förespråkar en komfortracer med extra styvhet för Paris-Roubaix: http://cykelmannen.blogspot.com/2009/04/uppgraderingsdjavulen-tompa-och-jag.html

De körde alltså på varsina Specialized "Roubaix

Leif, coolt, får nog ta en kväll och tta mig på deras sajt. 🙂

snackade på Eurobike med diverse folk i branschen och tydligen är vi i Sverige kända för att vara glada för ju racigare desto bättre fast vi är motionärer enligt principen kan proffsen så kan jag och annars pekar ju kompisarna finger medan man på kontinen

Proffsen kör med nåt annat på Paris-Roubaix. Helt specialbyggt.

Silence-Lottos postordercyklar i plast var kasserade långt innan P-R. De bytade till aluramar för att klara gatstenen i Belgien.
Ingen bra reklam för deras leverantör. Kan ni gissa vem det

lyssnade på Jonathan Boyer som vann Race Across America 1985: sa att han och en annan kämpade om ledningen i 300 mil men med 150 mil kvar så ryckte han och gick hem solo 🙂

Kan jag tolka detta (andra halvan av denna tråd) som att val av ram inte har nämnvärd betydelse för hastigheten (i aerosammanhang vill säga)? Val av ram skulle då handla mer om vilken typ av cykling man tänker sig (tempo, linje, triathlon, randonneur etc)