Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej,
jag undrar när man blir "tränad" för marathon.Anledningen till att jag undrar är framförallt att jag har anmält mig till min marathonpremiär(Berlin 2012),men även för att jag tycker att det är roligt att läsa i tabeller som omvandlar tid på en sträck

Minimum 30-40 Km/v i minst 20v.
Mer än 3 pass över 30km och ett tiotal över 20km.
Mellan tummen o pekfingret. En del klarar sig på mycket mindre, en del behöver mycket mer.

Vad roligt att det är fler som ska premiärspringa marathon och i Berlin i år :). Jag tränar just nu efter ett program som är på 12 veckor och finns hos Runners. Jag har två veckor kvar på programmet och sedan ska jag vara klar för marathon, nu kommer jag

Din träningsdos är helt OK för att springa ett bra marathon.

Peter P, jag kan direkt säga att jag är en som behöver mer. Inför min bästa mara så snittade jag ca 50km/v de sista 10 veckorna. OK, jag gjorde en tid jag blev jättenöjd med. Men ändå är den 24s/km sämre än min halvmaratid. Så för att jag skulle säga att

Sen kan man komma ihåg att man nog inte gör sin bäst mara första gången utan man får se den som en lärmara. Bästa resultaten får man i regel på sin andra eller tredje mara.

Sedan finns ju de talanglösa.
163 marathonlopp gav 3:23:15. ( Tror att han bättrat detta senare. )
127 marathonlopp 3:21:24
50 marathonlopp 2:36:57. Hatten av för denna prestation. (t+)

Själv född ickemarathonlöpare tog det mig 47 försök - 3:07:43
Nu

Hejsan,
på svaren hitills verkar det som jag ligger ganska bra på det.

Catarina,vi ses i Berlin.

Leif,de däringa 15s/km i tidsökning HM->M är precis det som det står i min tabell.Om jag nästan dubblar(15+13) skillnaden och utgår från min HM tid så kan j

En annan sak gällande långpass.
Är det en bra ide att köra de första ordentligt långa passen med fika paus?

Tex 2x15 km med fika paus emellan.
Hur lång ska pausen vara som längst för att inte träningseffekten ska bli kass?
30min kanske?
Vad bör man och b

Tomas R, det är bra att ha respekt för distansen. Det hade inte jag tillräckligt på min första mara. Och innan mina två sista maror hade jag typ 45-60s/km skillnad i fart mellan halvan och helan. Men det var en annan det, de flesta klarar maran bättre. Me

12