Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Är det någon som har tips om hur jag kan öka min syreupptagningsförmåga så att jag kan öka farten när jag springer? Jag har nyligen börjat löpträna och jag springer så långsamt, skulle gärna vilja kunna springa fortare men jag vet inte hur jag bäst lägger

Har du just börjat träna, så är det kanon att springa just långsamt! Du kommer att bli snabbare med tiden, och för att skynda på ytterligare kan man springa intervaller av olika slag, men först efter kanske 3 månaders kontinuerlig (lugn) löpning. För att

Om du springer effektivare så behöver du inte så mycket syre 🙂

Prova följande:
-Spring med korta men snabba steg. Ungefär 90 dubbelsteg per minut är lagom. Räkna snabbt 1-2-3 för varje sekund, den takten ska du försöka hålla.
Då får du en effektivare l

Tack Peter för bra tips. Det ska jag också tillämpa för mina lungor hänger inte heller med. Benen hinner aldrig ta slut..

Utgående från info på Polars hemsida och lite intrapolering gjorde jag en tabell där man dels håller reda på hur lång man är, dels hur fort man vill springa:

BILD:http://item.slide.com/r/1/253/i/UFDK732itD9p8UTWBHDVGoXQVRUtdzjb/

Har själv precis börjat

Usain Bolts steglängd var 2½ meter.
Hur lång är han?

1,96 har jag för mig

Hans tempo var under 1.37 min/km i båda rekordloppen, så han faller lite utanför skalan i tabellen.

TACK Raymond, gulle dig! (H:)
Precis vad jag gått omkring och räknat på och funderat över i sommar. Är 177 cm lång och har funderat över hur långt steg jag har och vad det ger för frekvens.
Ställt upp såna där tabeller och undrat om de stämde (och hur knä

41 steg på 100 meter..

12