Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

När jag som vanligt var uppe inatt och väntade på att dottern skulle somna så började jag av någon anledning fundera kring löpning och vilken kapacitet det går att bibehålla med tre träningar i veckan.

Säg att en elitlöpare som springer milen på 30 min b

Det är nog lite individuellt, men jag springer på 40-45 minuter per mil som snart 40-åring och jag har inte tränat varje vecka en gång. I perioder inte alls, dock gått långa promenader då och då hela tiden. Skulle jag springa tre gånger i veckan skulle ja

Jag uppskattar att en genomsnittlig 30min-elitlöpare skulle tappa 1-2min första året, men sen troligen aldrig sjunka mycket lägre än till 35min. Först när åldern börjar inverka på prestationsförmågan kring 40-45år skulle den fortsätta sjunka.

En genomsni

Tre pass i veckan kommer man ganska långt med. Jag tror säkert att en f.d.elitlöpare kan upprätthålla hastigheten på en mil ganska bra med den mängden.
Den stora skillnaden med stor träningsmängd är att kroppen lär sig att återhämta sig snabbare om den är

Nu kanske vi spårar ut, men krävs det verkligen talang för att springa milen på 30 minuter (man)?

Magnus: Ja

TS: Tror inte de någonsin kommer att mötas kapacitetsmässigt.

Talang och talang - jag har väldigt svårt att komma under 60 minuter på milen....

Utan talang är det nog svårt att komma under 40 minuter.

Nja, under 40 räcker det med den delen av talang som kallas hårt arbete.

Du ska nog inte använda dig själv som referens... 😉