Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningNär ska man byta skor?
You need to log in to create posts and topics.

Jag har sprungit ca 50 mil på 14 veckor med mina "nya" skor. 2/3 i skog och 1/3 på asfalt. Har ni några bra riktmärken på när man ska byta skor? Ska man titta hur skon ser ut, räkna antalet km eller veckor? Rätt svårt att "känna" om skon fortfarande är br

Har hört något om 2 år eller 200 mil, då kan det vara dags att byta.

Har hört något i stil med 100mil sen börjar skon att tappa sina egenskaper

Skor kan vara slut efter 20 mil eller 200 mil.

Det finns också många sätt för en sko att vara "slut" på.

Okej , vi pratar ju inte om det uppenbara här, att de faktiskt går sönder, men det är inte helt ovanligt speciellt för lättare, tunnare skor.

En vi

Skorna ser inte slitna ut om man tittar på sulan. Möjligtvis att tyget inne i själva skon är lite slitet, men det påverkar ju inte löpningen. Man kanske får försöka känna sig fram trots allt... om man får känningar i benen eller nåt.

Jag brukar byta skor när de börjar kännas alltför stumma i dämpningen, eller när de fått så stora hål att det påverkar löpningen. Hur många mil det blir varierar stort men oftast 100-200mil om det inte är lätta tävlingsskor som inte alls håller så länge.

Som de andra skriver: Man brukar känna när stötdämpningen försämras. Sen kan man ha dem på mjukare underlag. Och när de inte duger till det mer kan man ha dem till promenadskor, trädgårdsarbete mm...

Jag kör på känsla samt kollar dämpningen "optiskt", titta noga på hälpartiet börjar det bli lite "rynkigt" börjar gelen troligen mattas...

jag bruka tvätta skor och oftast köpa nya om det behövs, tvättar skorna i tvättmaskin

Man byter väl skor när man har sprungit ifrån sulan?