Quote from Guest on 12 February 2012, 18:38Jag tränar inför mitt första marathonlopp, men har dålig koll på hur jag ska få i mej näring under loppet. Jag är också osäker på hur mycket vätska man behöver. Har ni tipps och erfarenheter att dela med er?
Jag tränar inför mitt första marathonlopp, men har dålig koll på hur jag ska få i mej näring under loppet. Jag är också osäker på hur mycket vätska man behöver. Har ni tipps och erfarenheter att dela med er?
Quote from Funbeat user on 12 February 2012, 18:48Det behövs ingen näring under själva loppet.
Det behövs ingen näring under själva loppet.
Quote from Funbeat user on 12 February 2012, 18:53Är det inte ett marathonlopp som har vätskestationer? I så fall har arrangören redan tänkt på hur ofta det kan behövas dryck. Eventuellt erbjuds också banan, buljong, energibars, druvsocker och liknande på stationerna.
Är det inte ett marathonlopp som har vätskestationer? I så fall har arrangören redan tänkt på hur ofta det kan behövas dryck. Eventuellt erbjuds också banan, buljong, energibars, druvsocker och liknande på stationerna.
Quote from Funbeat user on 12 February 2012, 19:01Antagligen är det väl energi som avses, inte näring. Och självklart bör man tillföra energi om man ska vara ute i runt 4h. Jag räknar på att återföra 70% av den förlorade energin, dvs om jag brännser 600 i timman på lugn löpning så äter jag tillbaka cirka
Antagligen är det väl energi som avses, inte näring. Och självklart bör man tillföra energi om man ska vara ute i runt 4h. Jag räknar på att återföra 70% av den förlorade energin, dvs om jag brännser 600 i timman på lugn löpning så äter jag tillbaka cirka
Quote from Funbeat user on 12 February 2012, 22:04Jag brukar ha med mig nötcreme på långpassen. BIlligt, lätt att hantera undertiden som jag springer samt väldigt, väldigt gått! Vätska måste du ha med dig om du är ute på långpass, under sommaren så försöker jag ta med så mycket som möjligt. Men under vin
Jag brukar ha med mig nötcreme på långpassen. BIlligt, lätt att hantera undertiden som jag springer samt väldigt, väldigt gått! Vätska måste du ha med dig om du är ute på långpass, under sommaren så försöker jag ta med så mycket som möjligt. Men under vin
Quote from Funbeat user on 13 February 2012, 09:29Om det inte är alltför varmt ute så brukar jag ha med mig Snickers på långpassen (smälter en del om det är för varmt) eller så brukar jag dela en banan på två och inta vid två tillfällen.
Att lägga pengar på energibars och gels är inget jag gör på träning
Om det inte är alltför varmt ute så brukar jag ha med mig Snickers på långpassen (smälter en del om det är för varmt) eller så brukar jag dela en banan på två och inta vid två tillfällen.
Att lägga pengar på energibars och gels är inget jag gör på träning
Quote from Funbeat user on 13 February 2012, 16:25Tack för alla svar. Nu ska jag testa lite vad magen tål när jag tränar.
Tack för alla svar. Nu ska jag testa lite vad magen tål när jag tränar.
Quote from Funbeat user on 13 February 2012, 20:29Ät bara på träning om du tränar på att äta, annars förlorar man att kroppen lär sig att bli bättre på att använda fett som energikälla istället.
Ät bara på träning om du tränar på att äta, annars förlorar man att kroppen lär sig att bli bättre på att använda fett som energikälla istället.
Quote from Funbeat user on 14 February 2012, 17:50Kroppen kan omöjligen ta upp den energi under loppet Adam föreslår.
P.S. Läste bara de första raderna av hans inlägg, men tror att det räckte för att avfärda hans idéer.
Kroppen kan omöjligen ta upp den energi under loppet Adam föreslår.
P.S. Läste bara de första raderna av hans inlägg, men tror att det räckte för att avfärda hans idéer.
Quote from Funbeat user on 14 February 2012, 20:47Har inte läst vad de andra säger men jag brukar på TRÄNING dricka var 20:e minut och ÅTA, dvs stoppa ngt i munnen att tugga på var 30:e minut. Det funkar för mig i många timmar.
Har inte läst vad de andra säger men jag brukar på TRÄNING dricka var 20:e minut och ÅTA, dvs stoppa ngt i munnen att tugga på var 30:e minut. Det funkar för mig i många timmar.