Quote from Funbeat user on 6 October 2009, 10:20Det var intressant. Ska jag tolka detta som att det finns rena och icke rena pooler !? Jag ska alltsa prova ett alternativt ställe ? Eftersom jag inte tror att man ska behöva skippa hela vinterträningen fram till att havet är mer njutbart...
Näsklämman li
Det var intressant. Ska jag tolka detta som att det finns rena och icke rena pooler !? Jag ska alltsa prova ett alternativt ställe ? Eftersom jag inte tror att man ska behöva skippa hela vinterträningen fram till att havet är mer njutbart...
Näsklämman li
Quote from Funbeat user on 6 October 2009, 12:00Det är möjligt att det kissas mindre i vissa bassänger. Där säkert många faktorer som samverkar tex besökarantal, reningsanläggning, klorhalt, ventilation etc. Näsklämman minskar mängden gas i näsan och därmed nysningarna, men tar inte bort risken för utv
Det är möjligt att det kissas mindre i vissa bassänger. Där säkert många faktorer som samverkar tex besökarantal, reningsanläggning, klorhalt, ventilation etc. Näsklämman minskar mängden gas i näsan och därmed nysningarna, men tar inte bort risken för utv
Quote from Funbeat user on 6 October 2009, 12:39Tack, lysande med lite tekniska detaljer. Jag ska försöka simma pa annat ställe utan klämma och kolla följderna.
Tack, lysande med lite tekniska detaljer. Jag ska försöka simma pa annat ställe utan klämma och kolla följderna.
Quote from Lisa Bringhed on 6 October 2009, 13:22Aj aj... Det här låter illa...
Jag upplever att det är värst de första passen på inomhus-säsongen, vad kan det bero på?!
Aj aj... Det här låter illa...
Jag upplever att det är värst de första passen på inomhus-säsongen, vad kan det bero på?!
Quote from Funbeat user on 6 October 2009, 13:27Keine anung, nån annan som vet? Tillvänjning? Vad gäller hur den faktiska risken för astmautveckling relaterar till exponering för trikloramin vet jag inte, och jag är inte säker på att det är utrett heller. Som jag minns debatten har tävlingssimmare astm
Keine anung, nån annan som vet? Tillvänjning? Vad gäller hur den faktiska risken för astmautveckling relaterar till exponering för trikloramin vet jag inte, och jag är inte säker på att det är utrett heller. Som jag minns debatten har tävlingssimmare astm
Quote from Funbeat user on 6 October 2009, 13:28Olof, är det inte så att det är just kloret som är orsaken till symptomen? Vad jag förstår (vilket kan vara helt fel) bildas trikloramin i luften och inte i vattnet.
Vad jag läst så orsakar trikloramin rinnande ön, irritation i halsen och illamående och
Olof, är det inte så att det är just kloret som är orsaken till symptomen? Vad jag förstår (vilket kan vara helt fel) bildas trikloramin i luften och inte i vattnet.
Vad jag läst så orsakar trikloramin rinnande ön, irritation i halsen och illamående och
Quote from Elias Engqvist on 6 October 2009, 13:29"Upprepad exponering leder till astma. Bäst att hålla sig till havet. " - Det tycker jag var en överdrift och kan skrämma i onödan.
Möjligen: Upprepad exponering KAN leda till astma. Jag har simmat i c:a 50 år och har fortf inte astma!
"Upprepad exponering leder till astma. Bäst att hålla sig till havet. " - Det tycker jag var en överdrift och kan skrämma i onödan.
Möjligen: Upprepad exponering KAN leda till astma. Jag har simmat i c:a 50 år och har fortf inte astma!
Quote from Funbeat user on 6 October 2009, 13:32@ Christer, jag håller med 100 % och redigerar. Det var också meningen med hur jag formulerade inlägget efter.
@ Christer, jag håller med 100 % och redigerar. Det var också meningen med hur jag formulerade inlägget efter.
Quote from Funbeat user on 6 October 2009, 13:58Jag känner pressen och har kikat lite på vad som dyker upp om man oglar "trikloramin". Jag bifogar länkar till de 3 första pdf som dök upp. Det är läsvärt för oss som simmar. Det är som alltid lätt att hitta motsägelsefulla fakta och partsinlar.
@Chris
Jag känner pressen och har kikat lite på vad som dyker upp om man oglar "trikloramin". Jag bifogar länkar till de 3 första pdf som dök upp. Det är läsvärt för oss som simmar. Det är som alltid lätt att hitta motsägelsefulla fakta och partsinlar.
@Chris
Quote from Funbeat user on 6 October 2009, 17:36@Olof: Om jag läser i dessa rapporter du länkar till så pratar ingen av dem att symptom likt hösnuva som vi i tråden får har med trikloramin att göra? Det står om rinnande, svidande och kliande ön, hosta och irriterande luftvägar.
Jag ifrågasätter allts
@Olof: Om jag läser i dessa rapporter du länkar till så pratar ingen av dem att symptom likt hösnuva som vi i tråden får har med trikloramin att göra? Det står om rinnande, svidande och kliande ön, hosta och irriterande luftvägar.
Jag ifrågasätter allts