Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNamnmärkning - ram - stöldskydd
You need to log in to create posts and topics.

Snarare att någon vill köpa den stulna cykeln.

Det krävs förvisso en cykeltjuv för att det ska ske en cykelstöld. Men det behövs också en cykel. Jag skulle nog vilja påstå att de flesta, för att inte säga alla, cykelstölder beror på bl a cykeln.
Och vissa påstår att tillfället gör tjuven. Jag skulle n

Vem är det synd om vid Brottsprovokation?
* Yrkestjuven
* Någon med dålig moral. (Bättre att bryta en dålig bana tidigt)
* Full och trött. (Har inte med sig något att öppna låsen med)

Synen på brottsprovokation kanske handlar väldigt lite om vem det eventuellt skulle vara synd om. Snarare är det väl vilka rättsprinciper den egna moralen föredrar. Jag tycker inte att polisen ska anstifta brott. Att polisen ska begå en brottslig gärning

Jag delar din uppfattning delvis. I usa använder de brottsprovokation och skapar rent av brott som annars inte skulle förekomma. När det gäller cyklar så har jag väldigt svårt att se någon oskyldig drabbas som bryter upp ett cykellås!

Många oskyldiga skulle drabbas. I nuläget har polisen begränsade resurser och skulle det satsas på detta skulle annan rättsvårdande verksamhet få stå tillbaka.

Skulle polisen få utökade resurser skulle annat i samhället få stå tillbaka.

Skulle den statl

Att tråla brett genom att försöka locka till brottslighet känns osympatiskt (som t ex försöka få de med tveksam moral att gå över gränsen och bli brottslingar), risken är ju stor att man får fel saker i trålen och inte bara de fula fiskar man egentligen v

Nu är inte polisens ineffektivitet beroende av resurser. De har fått mer resurser till väldigt lite nytta. De arbetar ineffektivt helt enkelt samt struntar helt i brott som cykelstölder.

Det finns inte 60 500 cykeltjuvar i Sverige. Förmodligen är det en

Berätta och beskriv vad du tycker att polisen ska göra.

Det är svårt att värdera konsekvenserna av cykelstölder. Om stölderna i vissa områden är så vanliga att många undviker helt att använda cykel för transport ger detta en mängd negativa effekter som sämre folkhälsa, fler allvarliga trafikolyckor (ifall dess