Quote from Guest on 1 June 2011, 11:46Jag har en massa frågor jag inte hittar svar på, så jag sätter mitt hopp till er.
Negativ split eller progressiv löpning, visst är det i stort sätt samma sak?
Jag förstår det som att man springer varje varv/kilometer/enhet snabbare än föregående, men vad
Jag har en massa frågor jag inte hittar svar på, så jag sätter mitt hopp till er.
Negativ split eller progressiv löpning, visst är det i stort sätt samma sak?
Jag förstår det som att man springer varje varv/kilometer/enhet snabbare än föregående, men vad
Quote from Elias Engqvist on 1 June 2011, 11:56Som jag har förstått negativ split är att andra halvan av loppet går snabbare än första, inget annat!
Som jag har förstått negativ split är att andra halvan av loppet går snabbare än första, inget annat!
Quote from Funbeat user on 1 June 2011, 13:15Har uppfattat det på samma sätt som Christer.
Har uppfattat det på samma sätt som Christer.
Quote from Funbeat user on 1 June 2011, 13:30Jag har också uppfattad negativ split som att andra halvan av ett lopp eller ett träningspass går fortare. Progressiv löpning är väl snarare att man springer fortare och fortare under passet, men om fallet är som i ditt exempel att det är lättsprunget och
Jag har också uppfattad negativ split som att andra halvan av ett lopp eller ett träningspass går fortare. Progressiv löpning är väl snarare att man springer fortare och fortare under passet, men om fallet är som i ditt exempel att det är lättsprunget och
Quote from Funbeat user on 1 June 2011, 14:29Ja, negativ split betyder att man springer andra halva distansen av ett lopp eller träningspass snabbare än den första.
Men det finns ju olika sätt att göra det på och olika syften. Många träningsprogram innehåller distanspass med gradvis fartökning, el
Ja, negativ split betyder att man springer andra halva distansen av ett lopp eller träningspass snabbare än den första.
Men det finns ju olika sätt att göra det på och olika syften. Många träningsprogram innehåller distanspass med gradvis fartökning, el
Quote from Funbeat user on 1 June 2011, 15:23Att vinnare i lopp springer med negativ split beror säkert till stor del på att de hänger med i klunga i början, och sedan har krafter kvar på slutet för att dra ifrån.
Men om man springer "mot sig själv" (antingen ensam eller mitt i ett stor lopp), är d
Att vinnare i lopp springer med negativ split beror säkert till stor del på att de hänger med i klunga i början, och sedan har krafter kvar på slutet för att dra ifrån.
Men om man springer "mot sig själv" (antingen ensam eller mitt i ett stor lopp), är d
Quote from Funbeat user on 1 June 2011, 15:47Vi som tittade och lyssnade på livesändingen från Comrades i söndags fick en väldigt bra förklaring av de kunniga kommentatorerna på varför rekord på långdistans ofta sätts med negativ split.
I korthet kan man säga att det förklarades med de bästa löpar
Vi som tittade och lyssnade på livesändingen från Comrades i söndags fick en väldigt bra förklaring av de kunniga kommentatorerna på varför rekord på långdistans ofta sätts med negativ split.
I korthet kan man säga att det förklarades med de bästa löpar
Quote from Funbeat user on 1 June 2011, 15:57Ah, så viktminskningen skulle då "motverka" bla heart rate drift (som borde vara en orsak till minskad hastighet om jag fattat rätt)?
En kurva på hur snitthastighet (dvs tid resp sträcka från start) varierar över ett sådant här rekordlopp vore intressant
Ah, så viktminskningen skulle då "motverka" bla heart rate drift (som borde vara en orsak till minskad hastighet om jag fattat rätt)?
En kurva på hur snitthastighet (dvs tid resp sträcka från start) varierar över ett sådant här rekordlopp vore intressant
Quote from Funbeat user on 1 June 2011, 16:07Dom är helt ute och cyklar om de påstår att det är vätskeförlusten som har att göra med att man springer snabbare!
Däremot håller jag helt med att det måste handla om att de måste ligga på tröskelfart större delen av loppet för att sedan sista 3-4km gå
Dom är helt ute och cyklar om de påstår att det är vätskeförlusten som har att göra med att man springer snabbare!
Däremot håller jag helt med att det måste handla om att de måste ligga på tröskelfart större delen av loppet för att sedan sista 3-4km gå
Quote from Funbeat user on 1 June 2011, 16:09Tror du att de där verkligen stämmer Mikael? Känns som det finns ett antal andra parametrar som är betydligt viktigare varför ett negativt split är vanligt eller i alla fall förekommer på rekordlopp. Jag gissar att spurt är den vanligaste orsaken. I alla
Tror du att de där verkligen stämmer Mikael? Känns som det finns ett antal andra parametrar som är betydligt viktigare varför ett negativt split är vanligt eller i alla fall förekommer på rekordlopp. Jag gissar att spurt är den vanligaste orsaken. I alla