Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har börjat springa rätt mycket backträning på sistone och fått höra från flera olika håll att det är dåligt för knäna att springa i nerförsbacke. Stämmer det, i allmänhet?

Hur ska man springa nerför utan att riskera knäna?

Undvika heelstrike eftersom vinkeln blir extra elak och farten extra hög är det jag fått lära mig. Kortare steg och är det riktigt brant spring lite från sida till sida. Att se Kilian Jornet trixa sig nerför en brant stig är lustfyllt.

Det beror nog på. Är man vältränad och förbredd för uppgiften genom att ha koll på tekniken är det säkert ingen fara. Själv har jag problem med löparknä och ffa utför. Jag går därför nästan alltid nerför numer, inte så skoj men men...

Är tekniken fel så kan det slita, men om tekniken är rätt så är det en fröjd att ta sig nedför. Tyvärr har de flesta som ger negativa kommentarer om löpning inte själva rätt teknik vilket gör att det för dem sliter mer, och i många fall springer de inte a

Det handlar om teknik och det kanske är den svåraste delen av löpningen att lära sig att bemästra, åtminstone så för mig. Felt teknik är definitivt skadligt för knäna.

För två år sedan gav jag mig på Hammarby Alpin Marathon (alltså upp och ned för Hammar

BILD:https://picasaweb.google.com/lh/photo/23i_kfowr4nNMRxGXkjAbtMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

Övning ger färdighet. Tekniken finslipades inför AXA Fjällmaraton. På Lidingöloppet kunde jag sedan komma ikapp ganska många när det gick utför. Skön k

Orsaken till att man landar för långt framför kroppen är att man skjuter ifrån för mycket. Det blir ett extra stort problem nedför när farten och den vertikala kraften ökar. Det viktigaste är att skjuta ifrån så lite som möjligt. Då blir stegfrekvensen hö

Som Mikael säger - det handlar om teknik. Plus att kroppen är allroundtränad och stark på både längden och tvären. Backlöpning kräver en helt annan muskelstyrka än slätlöpning på samma distans.

Det jag kan känna i riktigt lutande nedförsbackar är att jag

Jag har fått lära mig att springa med ett rullande steg och verkligen tänka på att böja knäna och landa UNDER kroppen och låta min egen lutning av överkroppen i kombination med lutningen på backen styra hastigheten. Det har gjort att jag iaf inte fått min

Håller med Sylvia och Mikael F m fl. Med rätt teknik och styrka torde det inte vara skadligt för knäna att vare sig springa nerför eller uppför backar. Jag är på intet sätt fullärd i backlöpningens teknik, men medveten träning i samband med inte alltför b

12