Quote from Guest on 8 January 2011, 10:57Hej,
Detta år ska jag springa min första mara. Spännande, men det känns som att man inte bör lägga särskilt mycket fokus på just styrketräningen....
På Maraton.se så förespråkar de endast 15 minuters styrka per vecka!!!
Inte mycket, knappt så att man ens
Hej,
Detta år ska jag springa min första mara. Spännande, men det känns som att man inte bör lägga särskilt mycket fokus på just styrketräningen....
På Maraton.se så förespråkar de endast 15 minuters styrka per vecka!!!
Inte mycket, knappt så att man ens
Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 11:07Blir ungefär 2x15min/vecka. Kör styrkegympa på liggunderlag i lägenheten, kroppen som motstånd och fokus på bål och höftparti, ibland vader. Styrka för benen kör jag annars snarare i form av löpstyrka utomhus, typ spänsthopp i backe, snabba höga knän, utf
Blir ungefär 2x15min/vecka. Kör styrkegympa på liggunderlag i lägenheten, kroppen som motstånd och fokus på bål och höftparti, ibland vader. Styrka för benen kör jag annars snarare i form av löpstyrka utomhus, typ spänsthopp i backe, snabba höga knän, utf
Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 11:11Det hänger väldigt myckt på vad man har för ambitioner...
Att springa fortare kräver mer styrka. Under mina tidigare år så har vad och lårproblem avlöst varandra. Anledningen är att när konditionen förbttras så ökar man fart och längd. Musklerna har inte
Det hänger väldigt myckt på vad man har för ambitioner...
Att springa fortare kräver mer styrka. Under mina tidigare år så har vad och lårproblem avlöst varandra. Anledningen är att när konditionen förbttras så ökar man fart och längd. Musklerna har inte
Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 13:20Jag kör just nu ett helkroppspass, där nederdelen är från en sjukgymnast och överdelen för min manliga fåfänga (H). Det tar dryga 70 minuter, och planen är att köra det en gång i veckan framöver. Stryks vid formtoppning.
Målet med det är att hålla borta
Jag kör just nu ett helkroppspass, där nederdelen är från en sjukgymnast och överdelen för min manliga fåfänga (H). Det tar dryga 70 minuter, och planen är att köra det en gång i veckan framöver. Stryks vid formtoppning.
Målet med det är att hålla borta
Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 15:06Löpstyrketräning, i den här ordningen: Brygga 1x10 på säng, Hitlerhunden 1x80, Hamstring pushups 2x15/ben, Single leg squats 3x15/ben, Plankan 1x3 w/ leg raises 15/ben, Side plank 3/sida, Prone torso-leg lift 1x10, V-ups 1x20, Sit-ups 1x10, Armhävningar 1
Löpstyrketräning, i den här ordningen: Brygga 1x10 på säng, Hitlerhunden 1x80, Hamstring pushups 2x15/ben, Single leg squats 3x15/ben, Plankan 1x3 w/ leg raises 15/ben, Side plank 3/sida, Prone torso-leg lift 1x10, V-ups 1x20, Sit-ups 1x10, Armhävningar 1
Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 16:24Tusen tack 🙂
Det verkar alltså som att det är rätt låga vikter som gäller, typ egna kroppen som motstånd eller låga vikter och många rep.
@ Anders - tack för utförlig beskrivning!! Dock har jag lite dålig koll på vad "bryggan" och bensquat tex är....om
Tusen tack 🙂
Det verkar alltså som att det är rätt låga vikter som gäller, typ egna kroppen som motstånd eller låga vikter och många rep.
@ Anders - tack för utförlig beskrivning!! Dock har jag lite dålig koll på vad "bryggan" och bensquat tex är....om
Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 18:32Jag kör på Maraton.se 3h program mot Stockholm maraton.
Är inte slavisk men försöker hålla veckomängden och kvalitetspassen
Kvalitetspass och Långpass är ju egentligen programmet sedan så fyller man på med att knapra km. Min erfarenhet är att försök att s
Jag kör på Maraton.se 3h program mot Stockholm maraton.
Är inte slavisk men försöker hålla veckomängden och kvalitetspassen
Kvalitetspass och Långpass är ju egentligen programmet sedan så fyller man på med att knapra km. Min erfarenhet är att försök att s
Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 18:37Håller dock på med längdskidor i första hand och då kör jag styrketräning om det är kallt ute eller liknande. Nu denna vinter har det blitt ganska mycket av den varan. Jag brukar köra 60min eller 40min beroende på vad jag känner och har planerat. men jag
Håller dock på med längdskidor i första hand och då kör jag styrketräning om det är kallt ute eller liknande. Nu denna vinter har det blitt ganska mycket av den varan. Jag brukar köra 60min eller 40min beroende på vad jag känner och har planerat. men jag
Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 18:48Jag kör oftast rätt tung styrketräning både för att jag tror på det men också för att jag tycker det är kul! Hoppas (och tror) ändå att jag under sommaren kommer att springa milen kring 42-43 min vilket jag inte tycker är dåligt för en motionär eller vad
Jag kör oftast rätt tung styrketräning både för att jag tror på det men också för att jag tycker det är kul! Hoppas (och tror) ändå att jag under sommaren kommer att springa milen kring 42-43 min vilket jag inte tycker är dåligt för en motionär eller vad
Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 19:58Själv har jag hittat ett bra komplement i form av Core på boll. Funkar kanon dagen efter långpasset. Ger bra blodcirkulation och stretch av en sliten kropp. Orkar inte riktigt med att träna för tungt på gymet samtidigt som löpningen maximeras.
Själv har jag hittat ett bra komplement i form av Core på boll. Funkar kanon dagen efter långpasset. Ger bra blodcirkulation och stretch av en sliten kropp. Orkar inte riktigt med att träna för tungt på gymet samtidigt som löpningen maximeras.