Quote from Guest on 9 January 2012, 22:19Hej alla 🙂
Är ny här på funbeat. Jag har i större delen av mitt liv varit en inbiten rökare 🙁 Har nu gjort slag i saken att lägga ciggen på hyllan sen en månad tillbaka. Jag använder nikotintuggummi som hjälp. Min fundering handlar om just nikotinets
Hej alla 🙂
Är ny här på funbeat. Jag har i större delen av mitt liv varit en inbiten rökare 🙁 Har nu gjort slag i saken att lägga ciggen på hyllan sen en månad tillbaka. Jag använder nikotintuggummi som hjälp. Min fundering handlar om just nikotinets
Quote from Funbeat user on 9 January 2012, 22:29Då undrar jag: vad är 15% bättre kondition? Att du springer en runda som du innan sprang på 100 min på 85 min istället?
Då undrar jag: vad är 15% bättre kondition? Att du springer en runda som du innan sprang på 100 min på 85 min istället?
Quote from Funbeat user on 9 January 2012, 22:33Först och främst: GRATTIS!!
Sedan misstänker jag att det kan vara nikotinet som spökar, nikotinet ökar pulsen så vitt jag vet så du borde se bättre effekt när du lyckats bli fri även från tuggumina.
Först och främst: GRATTIS!!
Sedan misstänker jag att det kan vara nikotinet som spökar, nikotinet ökar pulsen så vitt jag vet så du borde se bättre effekt när du lyckats bli fri även från tuggumina.
Quote from Funbeat user on 9 January 2012, 22:39Jag vet faktiskt inte helt själv, jag läste det på en sluta röka sida 🙂 stod spaltat som en av de positiva sidorna med att sluta röka -15% bättre kondition. Rimligtvis är det som du skriver. Dock låter det lite väl bra med15%, det har väll säkert lite me
Jag vet faktiskt inte helt själv, jag läste det på en sluta röka sida 🙂 stod spaltat som en av de positiva sidorna med att sluta röka -15% bättre kondition. Rimligtvis är det som du skriver. Dock låter det lite väl bra med15%, det har väll säkert lite me
Quote from Funbeat user on 9 January 2012, 22:46Jag hade lunginflammation i våras och det tog mig 4 månader att få min andning att bli okej (simmar och då är andningen a och o). Antar att dina lungor - efter ett liv med cigg - behöver betydligt mer än 1 månad att göra comeback.
Jag hade lunginflammation i våras och det tog mig 4 månader att få min andning att bli okej (simmar och då är andningen a och o). Antar att dina lungor - efter ett liv med cigg - behöver betydligt mer än 1 månad att göra comeback.
Quote from Funbeat user on 10 January 2012, 00:52Hur pass kan nikotinets kapillärsammandragande effekt minska alveolernas yta och därmed gasutbytet?
Hur lr hur så är nikotinets eventuella effekter synnerligen tillfälliga så håll du fokus på att bli kvitt suget från de där livsfarliga pinnarna.
Keep up
Hur pass kan nikotinets kapillärsammandragande effekt minska alveolernas yta och därmed gasutbytet?
Hur lr hur så är nikotinets eventuella effekter synnerligen tillfälliga så håll du fokus på att bli kvitt suget från de där livsfarliga pinnarna.
Keep up
Quote from Funbeat user on 10 January 2012, 01:24Läste nånstans (i antingen slutaröka-broschyrerna eller på Apoteket) när jag slutade röka att kolmonoxid försämrar syretransporten (kolmonoxidet har lättare för att binda sig till de röda blodkropparna än syre) med så mycket som upp till 15%.
Fast den f
Läste nånstans (i antingen slutaröka-broschyrerna eller på Apoteket) när jag slutade röka att kolmonoxid försämrar syretransporten (kolmonoxidet har lättare för att binda sig till de röda blodkropparna än syre) med så mycket som upp till 15%.
Fast den f
Quote from Funbeat user on 10 January 2012, 08:37Beror völ på mängden kolmonoxid oxå. Antar att de mätt i direkt samband med rökningen av en cigarett i så fall.
15% bättre - att man orkar springa 15% längre i samma tempo??? Det finns många sätt att hitta på mätvärden på 🙂
Beror völ på mängden kolmonoxid oxå. Antar att de mätt i direkt samband med rökningen av en cigarett i så fall.
15% bättre - att man orkar springa 15% längre i samma tempo??? Det finns många sätt att hitta på mätvärden på 🙂
Quote from Funbeat user on 10 January 2012, 08:41CO binder mycket hårt till hemoglobinet, mycket hårdare än vad O2 gör, så hårt så att det inte släpper. Det hemoglobin som tagit upp CO kommer därför åka runt runt runt i kroppen utan att transportera något syre ända tills proteinmolekylen (lr förmodligen
CO binder mycket hårt till hemoglobinet, mycket hårdare än vad O2 gör, så hårt så att det inte släpper. Det hemoglobin som tagit upp CO kommer därför åka runt runt runt i kroppen utan att transportera något syre ända tills proteinmolekylen (lr förmodligen
Quote from Funbeat user on 10 January 2012, 08:44ja, eller så kanske man måste träna lite för att konditionen skall bli bättre också?!
Jag slutade snusa i somras, efter 24 års brukande.
Mer nikotin i snus än i cigaretter, men mindre syretransportförhindrande ämnen.Inte blev jag omedelbart snabbare oc
ja, eller så kanske man måste träna lite för att konditionen skall bli bättre också?!
Jag slutade snusa i somras, efter 24 års brukande.
Mer nikotin i snus än i cigaretter, men mindre syretransportförhindrande ämnen.
Inte blev jag omedelbart snabbare oc