Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNu blommar asfalten
You need to log in to create posts and topics.

http://www.skanskan.se/article/20100608/LUND/706089939/1057

http://www.skanskan.se/article/20100610/LUND/706099826/1057

Hur fan är rättssystemet funtat. Verkar vara högre straffvärde på att cykla på landsväg än att med flit köra över en cyklist med bil.

Han är bara åtalad nog för att bilisten vill det - Som små barn som peka fingret på en annan.
Han kommer att åka dit så det smälla om det. Att medvetet åker ifrån en olycksplats man har själv varit inblandat i är straffbart bara det.

Finner rättsystemet

Tycker det är positivt att det prövas rättsligt huruvida det är OK att cykla på väg eller ej när det finns cykelväg bredvid. Lagtexten är mer än lovligt luddig och tar inte hänsyn till att cykelvägar är orimligt klantigt utformade samt att det är förenat

Finns det inte någon regel som säger vad en cykel är för slags fordon beroende på hastighet? dvs att det är ok att cykla på vägbanan när det går fortare?
Jag blir dagligen trött och smått irriterad på bilister som har ett större ansvar än vi cyklister då

Cykeln är ett fordon, och får framföras på väg om inte förbud eller skyltar säger annat.

Hastigheten förändrar inte vad en cykel är. En cykel får köras lika fort på vägbana som cykelbana.
Det är ok att cykla på vägbana även om du kör i 5 km/h. Likaså är det ok att köra på cykelbana om du kör i 70 km/h så länge det är utanför tätbebyggt område

Blir förbannad när slarviga cyklister sabbar för oss andra.

Som i söndags när vi var på långtur norr om Upplands Väsby. I en T-korsning med stopp-plikt rullade vi fyra visserligen ut på den större vägen till höger utan att stanna, trots att vi såg att d

Alltså här kan Sverige och svenska bilförare lära sig väldigt mycket av Norge (körutbildning?) och norska bilister (etikett).

Någon kan rätta mig om jag har fel, jag har bara kört från svenska gränsen till Oslo i Norge.

Mitt intryck är att norska bilist

Det fungerar på liknande sätt i alla länder med cykelkultur. Jag tror att det ffa. handlar om att de som sitter bakom ratten cyklar själva emelllanåt och inte förträngt vad det handlar om efter 20 år utan att cykla en meter.

Anders: Men Jösses!! Ni stannade inte trotts stoppskylten och trotts bilar på vägen?? Hur tänkte ni?
De 2 idioter bakom er kanske tog för givet att ingen gör sådant utan att vägen är fri, och hade kanske inte gjort det om de 4 idioter framför sig hade st