Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNu blommar asfalten
You need to log in to create posts and topics.

Lagen kräver att hjulen låses vid stopplikt. Om det är fri sikt och ingen trafik i närheten ser tycker jag att man kan stå nästan still utan att låsa hjulen, det är en rimlig tillämpning. Just att låsa hjulen är formulerat med bilar i åtanke.

Det är väl bara nypa till med bromsarna så man står helt stilla, sen börja trampa, så slipper man klicka ur och sätta ned foten. Hur svårt kan det vara liksom?

Det är inte svårt, men jag ser ingen anledning. I fallet jag beskrev ovan anser jag att det är säkrare att inte låsa hjulen.

Jag framför mina fordon på lite olika sätt. Motorfordon kräver att man agerar på ett sätt och fordonet cykel på ett annat sätt. Så man ska inte dra alla fordon över en kam.

Ett bekymmer jag har är de trafikljus som inte slår om till grönt för cyklister u

Ja, Fredrik. De ljusen känner jag igen. De tycks bli färre och färre, men det är, som du säger, frustrerande, framförallt därför att man hoppas få grönt på en bilfri väg ... men man måste vänta in en avgasspridare för att få grönt.

Såg en cyklist från Hi

Jag tycker att vi ska följa de lagar och regler som finns. Bland annat innebär det att vi stannar vid stopplikt och rödljus.

Men om lagar och regler eller om den infrastruktur som erbjuds oss cyklister inte passar bör vi arbeta för en förändring.

Jag s

Fredrik; skaffa en hederlig gammal stålryttare så skall du se att trafikljusen slår om, det är klart att induktiva sensorer fungerar dåligt med dagens plastraketer! 🙂

(I absolut värsta fall kan man ju klicka ur, hoppa av och leda cykeln förbi rödljuset

Nu har det väl ändå spårat ur, diskussionen borde väl vara om det är ok att köra över en cyklist som cyklar på vägen istället för på cykelbanan. Om man läser i länkarna står det att bilisten endast är åtalad för att ha haft för litet avstånd till cykliste

Emil,
Jag låter det aldrig gå till "i värsta fall" utan jag gör det enkelt för mig och cyklar mot rött på ett säkert och motiverat sätt.
Induktiva sensorer verkar bevisa att jag trots alla andra tydliga tecken inte alls är stålmannen.

Daniel,
Kan ju hopp

Clas: Ingen diskussion på Funbeat SKA handla om något. Det handla om det någon skriva. We take it or leave it 😉