Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 15:56Vi hade marginal till bilarna, höll oss väl till höger, och ropade "bil!" bakåt. De som cyklade om oss brast på alla tre punkterna ...
Vi hade marginal till bilarna, höll oss väl till höger, och ropade "bil!" bakåt. De som cyklade om oss brast på alla tre punkterna ...
Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 16:18Stannar man inte vid stoppskylten på landsväg har man inte mycket att komma med när det gäller att kritisera andra.
Jag undrar om bilarna som som bakom tyckte att det räckte om ni ropade "bil".
Nej, vill vi behandlas som fullvärdiga fordon på vägarna, f
Stannar man inte vid stoppskylten på landsväg har man inte mycket att komma med när det gäller att kritisera andra.
Jag undrar om bilarna som som bakom tyckte att det räckte om ni ropade "bil".
Nej, vill vi behandlas som fullvärdiga fordon på vägarna, f
Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 17:23Daniel Ridings skrev:
Alltså här kan Sverige och svenska bilförare lära sig väldigt mycket av Norge (körutbildning?) och norska bilister (etikett). ...
--- --- ---Det är mycket möjligt att norrmännen är bättre på att köra bil än vi svenskar men parkerin
Daniel Ridings skrev:
Alltså här kan Sverige och svenska bilförare lära sig väldigt mycket av Norge (körutbildning?) och norska bilister (etikett). ...
--- --- ---
Det är mycket möjligt att norrmännen är bättre på att köra bil än vi svenskar men parkerin
Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 18:11Känner att jag vill försvara mig lite:-)
Jag körde mot stopp-plikt på en liten väg på landet, med bra sikt o kanske 150 meter till närmaste bil (70-väg). Där ungefär går min gräns.
Känner att jag vill försvara mig lite:-)
Jag körde mot stopp-plikt på en liten väg på landet, med bra sikt o kanske 150 meter till närmaste bil (70-väg). Där ungefär går min gräns.
Quote from Lena O on 17 June 2010, 22:46Sorry Anders, det var inte mening att ge dig en anledning till att försvara dig 🙂
Sorry Anders, det var inte mening att ge dig en anledning till att försvara dig 🙂
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 05:17Om det är fri sikt och ingen trafik i närheten ser jag ingen anledningen att låsa hjulen på cykeln vid stopplikt.
Om det är fri sikt och ingen trafik i närheten ser jag ingen anledningen att låsa hjulen på cykeln vid stopplikt.
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 06:25Tycker den här diskussionen är rätt typisk för cyklister som tycks vara rättshaverister i samma utsträckning som de flesta bilförare.
Vi anser att vi inte behöver stanna vid stopplikt eftersom det är såååå jobbigt att komma igång igen. Dessutom håller vi
Tycker den här diskussionen är rätt typisk för cyklister som tycks vara rättshaverister i samma utsträckning som de flesta bilförare.
Vi anser att vi inte behöver stanna vid stopplikt eftersom det är såååå jobbigt att komma igång igen. Dessutom håller vi
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 07:39Vad gäller stopplikt, så köper jag dina argument, Fredrik.
Cykelbanor är till för folk som inte cyklar vårdat och är en fara ute i trafiken. Om du ska likställa dem med vägbanan, så får du löpa linan ut och förbjuda fotgängare på cykelbanan.
Tänk dig en
Vad gäller stopplikt, så köper jag dina argument, Fredrik.
Cykelbanor är till för folk som inte cyklar vårdat och är en fara ute i trafiken. Om du ska likställa dem med vägbanan, så får du löpa linan ut och förbjuda fotgängare på cykelbanan.
Tänk dig en
Quote from Rasmus Olsson on 18 June 2010, 07:50Jag gillar trycket "vi ska alla följa samma regler och lagar istället för att hitta på egna".
Finns inget uttryckligt förbud mot att cykla på vägen även om det finns en cykelbana. Däremot är vi nog ganska överens om att vi måste stanna vid stopplikt.
Ga
Jag gillar trycket "vi ska alla följa samma regler och lagar istället för att hitta på egna".
Finns inget uttryckligt förbud mot att cykla på vägen även om det finns en cykelbana. Däremot är vi nog ganska överens om att vi måste stanna vid stopplikt.
Ga
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 08:00Anders och Richard,
Jag förstår hur ni tänker, men nu fungerar inte trafikreglerna på det sättet, utan stop är stop, inte rullande stop, utan stop. Rullande stop är en triangel, men det ser man inte ofta i Sverige längre (vi har nu rondeller istället).
Anders och Richard,
Jag förstår hur ni tänker, men nu fungerar inte trafikreglerna på det sättet, utan stop är stop, inte rullande stop, utan stop. Rullande stop är en triangel, men det ser man inte ofta i Sverige längre (vi har nu rondeller istället).