Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 18:41Vi får se vad som händer men att köra på andra trafikanter blir svårt att bortförklara.
Djävulen behöver en advokat.
Vi får se vad som händer men att köra på andra trafikanter blir svårt att bortförklara.
Djävulen behöver en advokat.
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 18:46Det jag tänker på när jag läser diskussioner om huruvida cyklister ska hålla sig på cykelbanan eller inte, är om det inte är meningen att man ska kunna cykla racer i Sverige alls?
Jag har inte cyklat så länge men redan upptäckt att cykelbanor är livsfarl
Det jag tänker på när jag läser diskussioner om huruvida cyklister ska hålla sig på cykelbanan eller inte, är om det inte är meningen att man ska kunna cykla racer i Sverige alls?
Jag har inte cyklat så länge men redan upptäckt att cykelbanor är livsfarl
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 18:48Förbud om maximal hastighet gäller alla fordon. Du skall kunna stanna innan varje förutsägbart hinder och den del av körbanan du kan överblicka.
Förbud om maximal hastighet gäller alla fordon. Du skall kunna stanna innan varje förutsägbart hinder och den del av körbanan du kan överblicka.
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 18:52Gäller det även cykelbanor? För inte alla cykelbanor är i anslutning till bilväg. Vad gäller då? Nu tvivlar jag på att jag kommer att klara hålla 50 men rent teoretiskt. 😀
Gäller det även cykelbanor? För inte alla cykelbanor är i anslutning till bilväg. Vad gäller då? Nu tvivlar jag på att jag kommer att klara hålla 50 men rent teoretiskt. 😀
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 19:07Bara så att vi har fakta:
SFS 1998:1276
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
När jag läser det blir jag fast övertygad om att jag inte kommer att cykla någonstans med cykelbana. Jag tar bilen istället. Det är väl syftet med reglerna.
Nu bor
Bara så att vi har fakta:
SFS 1998:1276
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
När jag läser det blir jag fast övertygad om att jag inte kommer att cykla någonstans med cykelbana. Jag tar bilen istället. Det är väl syftet med reglerna.
Nu bor
Quote from ellen olsson on 18 June 2010, 19:07Det gäller samma hastighetsgräns som för intilliggande väg.
Det gäller samma hastighetsgräns som för intilliggande väg.
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 19:10Det finns cykelbanor längs med 90-vägar som sedan viker av och försvinner åt något annat håll som inte är längs med vägen.
Det finns cykelbanor längs med 90-vägar som sedan viker av och försvinner åt något annat håll som inte är längs med vägen.
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 19:13Fredrik, är det egentligen inte märkligt då. För tex Säröleden där jag cyklar mycket (har iofs tröttnat och letar efter nya jaktmarker) är ju cykelbanan och gångbanan inte separerad. Intilliggande bilväg borde rimligtvis ha minst 50 som gräns. Om jag nu k
Fredrik, är det egentligen inte märkligt då. För tex Säröleden där jag cyklar mycket (har iofs tröttnat och letar efter nya jaktmarker) är ju cykelbanan och gångbanan inte separerad. Intilliggande bilväg borde rimligtvis ha minst 50 som gräns. Om jag nu k
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 19:15Ja, vad säger reglerna där, David?? Nu är det kanske inte så många som cyklar i 90 km/h men teoretiskt då.
Ja, vad säger reglerna där, David?? Nu är det kanske inte så många som cyklar i 90 km/h men teoretiskt då.
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 19:16Ja, jag råkade ut för sådana cykelbanor på min resa till Oslo, David.
"Cykelbanorna" var i stort sätt terrängbanor som såg till att pricka in varenda berg och dal längs hela vägen. Allteftersom den vanliga vägen fortsatt nästan plant fram.
Det dröjde ba
Ja, jag råkade ut för sådana cykelbanor på min resa till Oslo, David.
"Cykelbanorna" var i stort sätt terrängbanor som såg till att pricka in varenda berg och dal längs hela vägen. Allteftersom den vanliga vägen fortsatt nästan plant fram.
Det dröjde ba