Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNu blommar asfalten
You need to log in to create posts and topics.

Det lustiga är att i praktiken borde man kunna stämma VV eller kommunen ifall man vurpar på en cykelbana på grund av dåligt underhåll.
Även om man kör i 50 km/h.

Jag tänker på en kille i Lygnens Venner från ett par veckor sedan. Av någon outgrundlig anledning körde en klunga inne på cykelbanan.

I cykelbanan finns stolpar, mitt i.

Killen såg inte det. Körde rätt in i stolpen (mitt i banan ... inte på sidan eller

Jag har alltid utgått från att det är max 30 som gäller på cykelbana eftersom gammal moppe är tillåten men inte ny.

Stolpar finna i vanliga vägar också, för det mesta omgärdade av en refug men inte alltid. Var det ingen som kolla in Girot?

/F

Körde de på cykelbanor i Girot?
Jag kan inte ens komma ihåg att jag har sett några cykelbanor på mina italienresor.

Vägarna kan vara smala som cykelbanor men jag kan inte heller påminna mig om att jag sett någon i Italien eller Frankrike. Jag har dock sett ordentliga _cykelvägar_ i både Frankrike och Italien.

Jag tycker man gör fel när man jämför cyklisters lagolydighet med bilisters, jämförelser i stil med:
"Cyklister har helt enkelt anammat bilistens attityd i att jag kör så fort jag kan och vill. Same, same but different.

Tråden har rätt gott om exempel på

Om nu cykelbanor är dimensionerade för 15 km/h, så vore det väl rimligt att åtminstone sätt upp skyltar som talade om rekommenderad, eller rentav max tillåten, fart? Och förbjuda all mopedkörning på dem? Alla cyklar har inte fartmätare, men en liten fing

Även som bilförare råkar man ut för dåliga vägar eller att ledas runt på konstiga omvägar pga olika trafikregleringar, så en del sånt får man nog acceptera som cyklist.
MEN ....
Jag tror dels att ett stortmisstag gjorts någonstans, sedan jag var barn slu

Anpassa hastighet utifrån förhållande oavsett färdsätt. Skit i lagen, ha lite tålamod och använd sunt förnuft.

Det är helt ofattbart att man försöker tvinga cyklister att använda helt odugliga/livsfarliga cykelbanor.
En fråga som dyker upp är hur beter man sig när man kommer till cykelbana/trottoar som inte är uppmärkt med skyltar? Ska man då kliva av cykeln och