Quote from Guest on 23 August 2010, 19:37Nu lunkar det på, stadigt på 6 minuter per km och jag orkar springa ungefär en mil i det tempot. Men jag vill ner under en timme på milen och känna att det händer något så nu tänkte jag prova intervallträning.
Hur gör jag? Jag springer på asfalt och vill
Nu lunkar det på, stadigt på 6 minuter per km och jag orkar springa ungefär en mil i det tempot. Men jag vill ner under en timme på milen och känna att det händer något så nu tänkte jag prova intervallträning.
Hur gör jag? Jag springer på asfalt och vill
Quote from Funbeat user on 23 August 2010, 19:47Du skall börja med att springa långpass på över milen i makligt tempo (12 km på 80+ minuter). Sedan kanske ett snabbdistanspass på 4 km på 22 minuter eller så. Sen så är du hemma efter 2-3 månader. 🙂
Inte för att JAG vet något. 🙂
Du skall börja med att springa långpass på över milen i makligt tempo (12 km på 80+ minuter). Sedan kanske ett snabbdistanspass på 4 km på 22 minuter eller så. Sen så är du hemma efter 2-3 månader. 🙂
Inte för att JAG vet något. 🙂
Quote from Funbeat user on 23 August 2010, 20:40Oj. Nu hittade jag alla hundratals andra trådar om intervallträning här på Funbeat. Bra om man läser först....Fast inte blir jag klokare av det. Intervallträning är jättefarligt alternativt den enda vägen till att bli snabbare?
Oj. Nu hittade jag alla hundratals andra trådar om intervallträning här på Funbeat. Bra om man läser först....Fast inte blir jag klokare av det. Intervallträning är jättefarligt alternativt den enda vägen till att bli snabbare?
Quote from Funbeat user on 23 August 2010, 21:20Om du springer först 80 minuter och sen 22 minuter så borde du vara hemma om 2 timmar, inte 2-3 månader det är alldeles för långsamt! 😉
Utan att egentligen kunna alltför mycket så tror jag inte att intervallpass är speciellt farligt, om du inte är rädd
Om du springer först 80 minuter och sen 22 minuter så borde du vara hemma om 2 timmar, inte 2-3 månader det är alldeles för långsamt! 😉
Utan att egentligen kunna alltför mycket så tror jag inte att intervallpass är speciellt farligt, om du inte är rädd
Quote from Funbeat user on 23 August 2010, 22:12Som du skriver så diskuteras detta ofta. Min, och många andras (jag tror det var bl a detta Magnus H syftade på) inklusive de flesta som skriver böcker om konditionsträning, åsikt är att man behöver en viss volym för att på ett vettigt sätt tillgodogöra s
Som du skriver så diskuteras detta ofta. Min, och många andras (jag tror det var bl a detta Magnus H syftade på) inklusive de flesta som skriver böcker om konditionsträning, åsikt är att man behöver en viss volym för att på ett vettigt sätt tillgodogöra s
Quote from Funbeat user on 23 August 2010, 22:38Bra förklaring Per.
Vad innebär progression?
Skall Jenny/man springa antingen 6x500 eller 3x1000 eller både och i samma pass?
Finns det olika poänger med de olika varianterna?
Vad menar du med avvärmning, dvs hur kom du fram till att intervalllöpningen
Bra förklaring Per.
Vad innebär progression?
Skall Jenny/man springa antingen 6x500 eller 3x1000 eller både och i samma pass?
Finns det olika poänger med de olika varianterna?
Vad menar du med avvärmning, dvs hur kom du fram till att intervalllöpningen
Quote from Funbeat user on 23 August 2010, 22:50Lägg ett pass i skogen på en kuperad slinga och kör på lite i backarna så går pulsen upp och ner och du får lite variation på vilka muskelgrupper du tränar. Det är bra intervallträning.
Lägg ett pass i skogen på en kuperad slinga och kör på lite i backarna så går pulsen upp och ner och du får lite variation på vilka muskelgrupper du tränar. Det är bra intervallträning.
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 07:59Läs det här:
http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=356
Läs det här:
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 08:04Frk Polo
Progression betyder framåtskridande eller utveckling.
Tanken var att börja med antingen 3x1000 m eller 6x500 m (men den mattematiskt intresserade räknar snabbt ut att det finns en mängd andra varianter också) för att hela passet inte skall bl
Frk Polo
Progression betyder framåtskridande eller utveckling.
Tanken var att börja med antingen 3x1000 m eller 6x500 m (men den mattematiskt intresserade räknar snabbt ut att det finns en mängd andra varianter också) för att hela passet inte skall bl
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 09:29Jenny: som några redan varit inne på så tycker jag att du ska trimma en stor motor istället för en liten. Med det menar jag att du ska låta din kropp få en god aerob kapacitet innan du tränar snabbhet.
Detta träningssystem tillskrivs Arthur Lydiard och
Jenny: som några redan varit inne på så tycker jag att du ska trimma en stor motor istället för en liten. Med det menar jag att du ska låta din kropp få en god aerob kapacitet innan du tränar snabbhet.
Detta träningssystem tillskrivs Arthur Lydiard och