Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 13:10Håller med Mats S, om Lydiard, mycket tänkvärda tankar om att först och främst lägga en bas och det är denna bas som ligger till grund hur duktig man kan bli. Men även Lydiard har intervaller (reps) i sin träning
Dock så finns det olika typer av interval
Håller med Mats S, om Lydiard, mycket tänkvärda tankar om att först och främst lägga en bas och det är denna bas som ligger till grund hur duktig man kan bli. Men även Lydiard har intervaller (reps) i sin träning
Dock så finns det olika typer av interval
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 20:30Tack för alla svar! För att sammanfatta: Ut och spring längre sträckor innan jag börjar kaxa 😉 . Plus springa i skogen för att variera och få automatiska intervallpass. Det är en bra start och det verkar som om skaderisken är lägre då.
Sen ska jag titta
Tack för alla svar! För att sammanfatta: Ut och spring längre sträckor innan jag börjar kaxa 😉 . Plus springa i skogen för att variera och få automatiska intervallpass. Det är en bra start och det verkar som om skaderisken är lägre då.
Sen ska jag titta
Quote from Funbeat user on 26 August 2010, 08:35Hej Jenny, kolla in marathon.se, där finns det träningsprogram och tips för just dig/oss. Har själv följt programmen, och det fungerar jättebra, ska nu börja träna för halvmara, där kommer jag dock att modifiera lite grann så det passar just mig. Man kan
Hej Jenny, kolla in marathon.se, där finns det träningsprogram och tips för just dig/oss. Har själv följt programmen, och det fungerar jättebra, ska nu börja träna för halvmara, där kommer jag dock att modifiera lite grann så det passar just mig. Man kan
Quote from Funbeat user on 26 August 2010, 09:01Jag instämmer väl i stort med vad övriga kloka personer sagt men vill tillägga att, på din nivå är, förutom ökad volym, mer variation viktigare än just intervaller.
Du säger att du ligger stadigt kring 6-tempo och pallar ca milen. Jag gissar att du kör
Jag instämmer väl i stort med vad övriga kloka personer sagt men vill tillägga att, på din nivå är, förutom ökad volym, mer variation viktigare än just intervaller.
Du säger att du ligger stadigt kring 6-tempo och pallar ca milen. Jag gissar att du kör
Quote from Funbeat user on 26 August 2010, 10:30Intressant att i denna tråden är en majoritet mest positiva till aeroba långpass, medan vissa andra trådar tokfokuserar på intervaller. Det som Mats S tidigare nämnde, Arthur Lydiards training, föreskriver intervaller under max 4-6 veckor att toppa ovanpå
Intressant att i denna tråden är en majoritet mest positiva till aeroba långpass, medan vissa andra trådar tokfokuserar på intervaller. Det som Mats S tidigare nämnde, Arthur Lydiards training, föreskriver intervaller under max 4-6 veckor att toppa ovanpå
Quote from Funbeat user on 27 August 2010, 14:48Hade inplanerat att köra 6st 4 mins intervaller med 3 min aktiv vila emellan men istället körde jag 5st 4 mins intervaller med 1 min aktiv vila. På samma intensitet. Vet att vi på specialidrotten körde 4x4 med 1 min aktiv vila emellan men låter lite...
Hade inplanerat att köra 6st 4 mins intervaller med 3 min aktiv vila emellan men istället körde jag 5st 4 mins intervaller med 1 min aktiv vila. På samma intensitet. Vet att vi på specialidrotten körde 4x4 med 1 min aktiv vila emellan men låter lite...
Quote from Funbeat user on 31 August 2010, 12:50hur stor vilan är är beroende på intensiteten på intervallerna. Kör du tröskelintervallen så är vilan mindre, men vid Vomax intervaller är vilan mycket längre för att skölja bort mjölksyran
hur stor vilan är är beroende på intensiteten på intervallerna. Kör du tröskelintervallen så är vilan mindre, men vid Vomax intervaller är vilan mycket längre för att skölja bort mjölksyran