Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonNutrition plan - långdistans
You need to log in to create posts and topics.

Hej,

Förbereder mig för halv - och full ironman distans och funderar på min nutrition plan.

Har kollat på olika preparat och hittat en som heter EFS, som påstås skilja sig från alla andra (ingen protein eller koffein, mer natrium, etc).
Det skulle passa

Skippa alla förkortningar och ät mat istället!

Håller med. Jonas Colting kanske går lite långt ibland, men han har en bra grundsyn på mat. Ät näringstät o varierad kost med låg raffineringsgrad till vardags. Under tävling tar du det du vet att magen tål, oavsett om det är småfranska eller cocacola, ba

Jag tolkar frågan som att den handlar mer om saker att dricka och äta under tävling än till vardags?

Jag har inte så mycket att komma med där men det finns ju gott om produkter utan koffein eller protein. Jag skulle utgå från det som serveras på tävlinge

Kan man stå ut med att det kurrar i magen, att livet känns lite tråkigare och att man får pinka sadel lite oftare så är det väl flytande intag av energi som är mest optimalt.

Kolla upp vad som serveras på de tävlingar du skall köra och börja vänja kroppen så smått. Vatten, energi-kakor, gel, bananer och saltgurka räcker långt. Sen har ju alla olika personliga favoriter, nyponsoppa är mitt hemliga vapen 🙂

Tack för era kommentarer.

Det är under tävlingsdag min fråga gäller. Jag har en känslig mage och vill vara väl förberett. All som har koffein kan påverka negativt och jag vill inte chansa.
EFS info: http://www.firstendurance.com/efs-drink.html

Finns de

Om du bara hoppar över coca colan så är det väl lugnt? Vanlig sportdryck innehåller väl inte koffein!

Nej, jag tror inte det. Generelt 1l sportdryck motsvarar ca samma mängd kolhydrater som 3 gel (a ca 20g varje). Detta tänkte jag inta (och förhopningsvis min kropp kunna absorbera) per timme. Beroende på väder-temperaturen, kan det vara svårt utan att beh

Tror det viktigaste med näringsplanen är att du kan följa den. Jag körde med varvat sportdryck/vatten från langningarna kompletterat med 3 dubbelsnickers under cykelmomentet i Kalmar. Löpmomentet körde jag med en 35 ml gel per varvning (14k) och sportdryc