Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNy instegsracer eller bättre bega …
You need to log in to create posts and topics.

Daniel: Jag inte att det blir något cykelköp alls om man måste ha råkoll på alla cykeltillverkares geometrier och alla andra försäljningsargument som nybörjare. Det går bra att cykla på en militärcykel oxå.

Bättre köpa en billig förstacykel i lagom storlek, som går att sälja utan större förlust när man blivit mer sugen. Och sedan vara noggrannare när man byter upp sig.

Thomas råd med cykel city i Lund är bra. Där får du seriös hjälp utan att behöva kunna någonting själv.

En dum fråga lite halvt OT: men vad skiljer en instegsräcer från en vanlig räcer?

Eller BikePro i Malmö. De har också kunnig och trevlig personal.

Alfred: priset

Det där får du gärna utveckla Daniel. Är det så att när priset för en viss LVG-cykel trillar över/under ett särskilt belopp så heter det instegsräcer istället?

Med "instegsracer" avses normalt en första racer som man köper för att börja med/prova på landsvägscykling som träningsform. Då prioriterar man vanligen ett relativt lågt pris.

OK, då kommer jag med mina kanske inte så kvalificerade åsikter då.

När jag skulle köpa min första racer förra året gick jag till Cykelcity i Göteborg. Där finns bara en enda cykel att välja på om man ska köpa en instegsracer. Sen är de förmodligen fanta

Nu har jag varit hos ett par cykelhandlare som rekommenderade mig en cykel (Trek) i strl 54 (unisex). Cykeln jag fortfarande har chans att köpa begagnad är i strl 52 (dam). Jag vet att 52 i dam och unisex inte är samma sak när det kommer till Trek, men va