Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag är ganska ny på att springa regelbundet (jag tränade hela förra året, men innan dess brukade det inte bli mer än 5-10 pass per år). Nu är jag sugen på att springa en halvmara (närmare bestämt Kanallöpet den 5:e maj) och undrar vad jag ska tänka på för

Byt ut ett av medeldistanspassen till intervaller för att träna på att springa snabbare. 4 minuters intervaller är vad många säger är effektivast för att öka kondition (Kör en Colting och säger att jag läst studier, böcker och testat själv - därför vet ja

Egentligen kan man inte räkna med någon större träningseffekt ca 3-4 veckor innan ett lopp, men den dryga månaden du har kvar att träna skulle jag personligen lägga på ett intervallpass (400m och 800m) alt backintervall (35s och 400 m), ett distanspass (8

Jag håller med föregående skribenter.

Om det enda målet du har är halvmaran nu så sikta på under 2 h. Du kommer att stumna till ordentligt efter 15-16 km och vara tufft att ta dig in sista 5 km på samma tempo.

Jag skulle råda dig att sätta ett tidsmål p

Eftersom det här är min första halvmara och dessutom rätt nära i tiden så kommer jag inte att sikta på något tidsmål. Jag är i första hand intresserad av att ta mig runt och skaffa mig en tid att arbeta med inför senare lopp.

""Som det ser ut nu springer jag en mil på runt 53 minuter (5:20-tempo).

Da ville jeg ha lagt meg på 5.25 fra start til mål. Du har en mnd. Bruk den til å øke kapasiteten med interval.
To dager før: ikke noe løp.
Løp jevnt fra start til mål.
Lykke till

De gånger jag försöker springa med samma tempo hela sträckan så brukar det sluta med att jag får kämpa som fasen under andra halvan.

Det normala är att jag försöker bromsa i början (~5:45 eller så) och sedan i princip ökar tempot långsamt hela tiden.

De

Det är inte skoj att få ont någonstans under ett lopp. Jag ger dig tipset att strunta i ett tidsmål för loppet.

Visst är det bra med intervaller och variation som gör det roligare att springa.

Jag kollade din träning 90 dagar och tycker nog att du succ

Mitt råd: Att lyssna på kroppen. Gör det inte allt för komplicerat men ett strikt upplägg som skall följas med punkt och pricka. Känner du för att springa fort - spring fort. Känner du för att springa långt - spring långt. Känner du för att sitta i soffan

Jag håller med de senaste inläggen om att träna mjukt. Fixar du milen i ditt förväntade tävlingstempo så är det tillräckligt bra och jag hade inte personligen gjort den typen av träning oftare än 1-2 ggr/månad ...men det är jag. Det sliter på kroppen vilk

12