Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningNy som löpare - vilken puls?
You need to log in to create posts and topics.

12

jag har just gått ner massa kilo i vikt och har lite kvar, med andra ord har jag varit otränad och överviktig läänge. Men nu när jag inte väger så mycket vill jag få upp konditionen. Jag börjar med att springa på löpbandet.

Men vad ska jag ha för puls fö

Det beror på vad du har för maxpuls...

Här kan du hitta lite info om pulsträning:
http://www.utsidan.se/cldoc/pulstraning_157.htm

Edit: ... och här kan du hitta info om pulszoner och vilka du ska sträva efter att ligga i när du börjar träna:

http://ww

Pulsen är högst personlig så det är svårt att säga vad du ska ha.
Testa istället att springa i prattempo, dvs. ett tempo så att du skulle kunna ha en diskussion. Gärna något ansträngd. Kolla sedan vad för puls du har då.

Jag hade skitit i allt vad puls heter och bara sprungit. Dra ner tempot och jogga i en fart som känns bra. Blir du för trött så ta ett gångavbrott och sen kör vidare.

Jag håller fullständigt med Linda där, häng inte upp dig på pulsmätaren nu i inledningen av din träning utan leta efter ditt eget tempo först.

Bry dig inte heller om vad du har för tempo per km utan satsa istället på att ge dig ut tex 2 km varannan dag o

Hahaha...Linda å Manne....va är ni för ena egentligen???? De e ju pulsen å pulsbandet å GMS å hela härligheten som gör dig till en kanon-motionär-löpare där alla framstegen kan ses på datorn i TV:n å i mobilen..!!??!!. Förlåt ironin...inte illa menat..Sj

Spring i prattempo till att börja med och börja försiktigt. Det är lätt att träna för ofta eller för mycket. Kontinuitet är ordet, som tidigare nämnts.

Jag var ute och sprang i snön för någon vecka sedan när en kompis ringde. Jag höll ett sådant tempo at

Nu vet jag inte hur van Anna är som löpare men glöm inte att många nybörjarlöpare inte kan springa i *prattempo* alls. När jag började jogga förra året blev jag för flåsig för prat hur sakta jag än sprang, det var för jobbigt helt enkelt.

Strunta i pulsen, den spelar ingen roll.

Hej, jag var i precis din situation för några år sedan. Jag hade aldrig joggat förut och började med att jogga 2min och gå en minut. Jag läste sedan en bok om pulsbaserad träning och tyckte det lät spännande. Jag är ingen träningsmänniska av naturen och b

12