Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNya hjul, kanttråd eller tub?
You need to log in to create posts and topics.

Hallå!

Jag ska under vintern införskaffa mig nya hjul. För tillfället lutar det åt Reynolds Assault.
Dock har jag inte bestämt mig än för om jag ska köra tub eller kanttråd.
Någon som har +/- för båda alternativen?

Några av de uppenbara skillnaderna är:

Jag brukar byta tub när jag har punkterat. Det tar kortare tid än att byta slang på ett kanttrådshjul.

Det är en skröna att det är "meckigt" att limma tuber.
Gör rätt så tar det en kvart, inkl. torktid för fälgen innan påsättningen.

Jag har trillat dit ordentligt för TUFO CS 33 Pro 21 mm, 260 gram vikt.

Däcket är ett tubdäck fast för kanttrådsfälg, man fyller det med punkteringsvätska vid monteringen och vid punka så behöver du endast pumpa upp däcket då vätskan tätar även större hå

Synd att Tufo har riktigt dåliga tuber.

Jag har inte haft ett enda problem på 400 mil och de håller nog ett par mil till?

Är det Cykeldoktorn som tar hand om dina problem?

Jag sitter också i valet och kvalet när det gäller kanttråd och tub.
Den vanligaste för/nackdelen är ju punktering.

Men i ärlighetens namn. Hur ofta får man punka? Visst, jag cyklar inte direkt flera timmar varje dag utan några timmar per vecka, men jag

Har man inte följebil med reservhjul, är det ju riktigt jobbigt att få punka på en tub..
Plus att man måste släpa med sig ett helt däck hela tävlingen, om man vill kunna gardera sig för missöden.

Det räcker med att tuben har varit klistrad en gång.

På riktiga tävlingar finns service och frågan är om inte tuben väger ungefär som en slang + däckjärn?

Trådar om det här ämnet brukar bli långa. Jag läste de flesta förra säsongen när jag hade samma funderingar. För mig blev det tubhjul främst för att de var lättare. Jag har även högprofilshjul med kanttråd och jag kan inte säga att jag märker någon större