Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNya Hjul Ökar det Medelhastighete …
You need to log in to create posts and topics.

Öka cykelträningsdosen, +2-5 tim/vecka, lär göra mer på snittfarten, till våren. Visst är det roligt med nya prylar, men väger sällan upp mot mer träning.

Hitta träning i vardagen(både lätt och hård), cykla till jobb, skola, affär eller så.

Märker att diskussionen svänger över till vad som är mest viktigt för ökad medelhastighet men om man sitter bra, tränar dom där extra milen, har grymma däck, har jag glömt nåt... är det någon som testat och märkt skillnaden. som kan säga om just hjulen ha

>En lekkamrat gjorde en klassresa på Pro Lite, Ksyrium Elite, Ksyrium ES, Cosmic Ultimate. Det var en Aha-upplevelse vid varje klassbyte.

aha då vet jag skillnaden, ett aha är lika med ett swosh, två aha är swisch. tredje Aha är iiiiiiiha. skall jag tolka det så ?

På min cykel satt ett par hjul för ca 1000 när jag köpte den. Efter ett tag köpte jag ett par högprofil (50mm) med tubdäck. Det var rätt många aha-upplevelser. Blev svårt att gå "ner" till de ursprungliga efter det, så jag köpte ett par mitt mellan att ha

Ja, det är stor skillnad på hjul.

Lägre vikt särskilt i fälg gör att fartförändringar kräver mindre energi. Lägre luftmotstånd med bra ekrar o fälgprofil. Styvare hjul flexar mindre=mindre energiförlust i deformation när du tar i. Vet inte hur mycket olika lager diffar - kanske mest i hål

Stefan T:
Du får vänja dig med Davids kommentarer.

Auktoritär ton + fluffig substans (#)

Om du vill ha data om hjulens luftmotstånd så kan du hitta lite hos t ex HED och Zipp där det finns mätningar och jämförelser med "standard-hjul".
Var beredd på "re

Hur var det nu med de där 42 km/h i snitt som du inte fixar?

??

Insinuerar du att jag inte håller 42 i snitt? Pfffff...