Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningnyb pulsträning - för hög puls
You need to log in to create posts and topics.

12

Efter att ha fått "ärva" sambons Polar RS200 och följa ett träningsprogram så tycker jag nu att det är KUL att springa och längtar efter varje träningstillfälle. 🙂

Jag följer ett 8v program från iForm med mål att springa 5 km. Träningsdosen är nu i bör

Det är väldigt vanligt att folk tränar med för hög puls.

Ska man tro de som är duktiga (som tex Colting) ska man undvika "mellanmjölksträning" och träna väldigt mycket lågpulsträning (<70% av maxpuls) och in liten mängd mycket intensiv intervallträning (

En fråga på det - vad händer om man kör "mellanmjölksträning"? Får man sämre effekt eller vad?
Jag själv försöker hålla mig under 160 när jag ökar på distansen men det är så tråkigt att springa så långsamt så det blir ca 165 istället.Är det fel??

Jag är ganska ny på detta så du får läsa mina funderingar med viss försiktigthet:

Vet du din maxpuls, och vilken formel använder du för att räkna ut pulszonerna?
Ligger du lite högt i maxpuls är det inte så konstigt om du har en högre arbetspuls än rekom

Nja, jag vet väl inte exakt min maxpuls utan har räknat ut den enligt:

226-ålder(34)=192
vilopuls 58
192-58=134

50%= 0,5x134=67+58= 125
osv...

Så visst, min eg maxpuls kanske är högre.

Det jag var mest nyfiken på var om en otränad kropp kommer upp i

Har samma bekymmer med pulsen, är ju ganska otränad och nyss kommit igång så jag hoppas det blir bättre 😛

Men när jag kör mina löppass har jag som mål att ALDRIG gå över 85% av maxpuls.... Men då får jag krypa i snigelfart för att inte komma över ib

En otränad kropp kommer ligga högre i puls än en tränad då man vid konditionsträning förbättrar slagvolym, kapillärnät, mitokondrieantal mm som förbättrar syreupptagningsförmågan och energiomvandlingen. Enligt samma princip kommer någon som tränar konditi

Om man strikt tänker träna efter pulsen så är det väldigt viktigt att man utgår från vad man verkligen har i maxpuls för annars kan det ju bli väldigt märkligt. Ett alternativ är att ni försöker träna efter Borg-skalan istället enligt den översättning som

Vill egentligen bara understryka det som kanske redan sagts med andra (eller samma) ord av andra...

Om du vill köra pulsbaserad träning för att öka grundkonditionen, så börja lägg en stabil grund /aerob) med många (långa) pass med väldigt låg puls...
Om

Tack för svar och råd!

Jag tycker att programmet jag följer är lugnt, föööör luuugnt känns det som. Men jag följer det snällt och ska se till att sänka pulsen lite mer då. Trots att jag inte vet min maxpuls och kanske tränar fel... 🙂

12