Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag är medveten om att det finns liknande diskussioner på ämnet så jag ber om ursäkt för repetitionen.

Jag har väldigt nyligen börjat löpträning och de sista tre gångerna, framförallt ikväll, har det gjort ont i skenbenen och i vaderna. Jag värmer upp ge

Benhinneinflammation + dåligt tränade vader? 😉

Grejjen med löpning är att det tar mycket längre tid att bygga upp leder/ligament/muskler än det tar att bättra på konditionen. Det är väldigt lätt att börja löpträna för hårt, bli skadad, för att sedan ge

Micke,

Men det skulle innebära typ ett par hundra meter per gång? För så var det idag nämligen. Det började göra ont då.

Finns det någon annan metod, varva ett par kilometer med både löp och gång?

Vad kan jag mer göra för att hjälpa processen så jag

Vet precis vad du menar med några hundra meter per gång då! Jag känner ganska ofta av speciellt behinnorna (har jag antagit att det är), dock noterade jag att det efter fortsatt regelbunden träning blev bättre. Jag har i och för sig aldrig sprungit några

Pröva och stretcha benhinnorna (eller ja, en muskel som hör ihop med besväret alltså), man sitter på hälarna och lutar sig tillbaka. Tar gôtt!

Jag är en nybörjare men jag har själv upplevt liknande. Det har smärtat kring foten och längre ned på vaden. För mig har det hjälpt att göra massor med hederliga tåhävningar, både på båda fötterna och den ena i taget, samt strecht efter. Detta gjorde jag

Jag hade samma problem för ett par år sedan, det blev inte bättre utan
värre och värre, jag gick till en välsorterat sportbutik, dom såg att jag
"överpronerade" kraftigt, jag köpte ett par som var "byggda" för mitt "handikap" och har i princip aldrig kä

Min helt personliga och ovetenskapliga åsikt är att har man ont är all förändring bra. I värsta fall får man ont snart igen, men på ett annat ställe. 🙂

Så srpinger man i orienteringsskor och får problem, så kan man springa i löparskor med krockkudde, s

Gick till sjukgymnast för mina benhinneproblem. Fick ett program för stretch och styrketräning för underbenen.

Har inte blivit mycket styrka men däremot kör jag stretch 15-20 min varje dag. Har gjort det i drygt 5 veckor nu.
Det har givit riktigt bra r

Många problem kan också bero på ditt löpsteg. Många nybörjare gör ett s.k. översteg, d.v.s. sätter i foten (oftast hälen) långt framför kroppens tyngdpunkt. Kan visa sig som muskelbristningar i vaden, löparknä, benhinnor. Men alla dessa symptom kan lika g