Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

För att förenkla det hela:
Ett lopp/år, strunta i licens och ta motionsklass
flera lopp/år, skaffa licens och ställ upp i tävlingsklass
🙂

Vad licensen i övrigt erbjuder, försäkring m.m. kan läsas om här
http://iof3.idrottonline.se/SvenskaTriathlonforbundet/Tavling/Tavlingslicens/

Verkar bara vara fördelar med tävlingsklass. 🙂

"Om du inte har licens måste du i de flesta tri-arrangemang köpa endagslicens även i motionsklass." Har du något exempel på det? Samtliga lopp jag har kört som motionär har varit som just motionär och det har inte varit något snack om att man skulle vara

äh kör ba!

Nä, kommer bara på IM Kalmar. Kanske har fel vad gäller "de flesta". Så bortse från den meningen om det har betydelse.

Ja, jag tycker nog att det är rätt stor skillnad på ett så pass speciellt arrangemang som Kalmar IM som spelar efter sina egna regler i mångt och mycket när det gäller bl.a. anmälan och "väldigt många arrangemang".

Fast jag tror mig ha sett det på fler vanliga lopp, kommer bara inte ihåg.

Såg att detta berörts men det kan vara bra att förtydliga - i alla tävlingar med IronMan-status MÅSTE man ha licens för att få starta. Dvs, det finns ingen "motionsklass" utan bara en proffsklass för den riktiga eliten och sedan tävlingsklasser för respek

ganska ofta är simningen dessutom kortare i motionsklass, tex 400m+20km+5km medan tävlingsklass kör en korrekt sprint på 750m+20km+5km. Har du tränat och blivit bra på simningen (och tänker köra med våtdräkt) har du ju en fördel i att köra 750 meter!