Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Löptränade regelbundet för ganska många år sen och vill nu börja igen eftersom det är något jag kan ha tid med till skillnad från att åka till gym.

Det känns ganska motigt att bli nybörjare igen, men samtidigt spännande eftersom jag tänkte testa terräng

Om du ska pyssla med riktig terränglöpning, alltså smala stigar och liknande, så rekommenderar jag skor med tunn och flexibel sula, Inov8 är ett bra märke att titta på. Sulan ska vara tunn för att det är svårare att trampa snett och vricka foten i så fall

Om man vill kunna springa på skogsstigar, berg mm OCH grusväg under samma löprunda, vilken sorts skor passar då?

Blir terrängskon för instabil och hård på vägen?
Är det bättre att springa med en "vanlig" löparsko då?

Eller bör man hellre ha två par skor

Allt det där beror egentligen på hur ditt löpsteg ser ut. I terräng har de flesta ett vettigt steg, man kan helt enkelt inte studsa fram på samma sätt när det är stenigt och knixigt. Om du kan hålla hög kadens och korta steg samtidigt som du landar under

Två konkreta skotips om du inte vill springa barfota, men inte har några direkta fotproblem:

1) Brooks Cascadia 4 (5:an är på väg): Perfekta skor för grusväg, berg och upptrampad stig. Dämpade, men ändå "låga". Ombonade. Nackdel: Hög våtvikt och sämre fä

Asics Gel Trabuco 12. Bra stadga, bra grepp.

Salomon har flera, i mitt tycke, trevliga modeller av terrängskor. Jag köpte ett par Salomon XA Pro 3D Ultra (krångligt namn, I know!) nyligt. Skulle kanske inte springa flera mil på grusväg med dem, de kommer mer till sin rätt i terrängen, men det är ing

Jag har Salomon Rush GTX, en jättebra sko förutom att den höga heldämpade hälen gör det jätteläbbigt att springa på ojämna eller instabila underlag. Risken för stukning är överhängande och löpning helt på framfoten rekommenderas i såna lägen.

Har ett par

Håller med Anders om Asics skorna. Finns även som GTX modell (goretex) om du springer i mycket blöta förhållanden.

Varning för täta(gore-tex) skor i riktigt blöta förhållanden: vatten som kommer in, kommer inte ut. Plaskar störtskönt runt tårna...

12