Quote from Guest on 16 April 2010, 08:58Får ALLA nybörjare som börjar löpa ont i framsida skenben?
Man hör dagligen om folk som börjat löpa och klagar på ont här och där, påfallande ofta just framsida skenben (benhinnorna). Är det så att det är helt naturligt att man saknar viss muskelkraft då
Får ALLA nybörjare som börjar löpa ont i framsida skenben?
Man hör dagligen om folk som börjat löpa och klagar på ont här och där, påfallande ofta just framsida skenben (benhinnorna). Är det så att det är helt naturligt att man saknar viss muskelkraft då
Quote from Catharina Brattlin on 16 April 2010, 09:08Jag fick inget ont när jag började löpträna. Å andra sidan var jag hyfsat vältränad inom andra saker då. Kanske underlättade? De känningar jag har haft har kommit, som först, nu. När jag slutade med gruppträning (allsidig träning för hela kroppen vilket l
Jag fick inget ont när jag började löpträna. Å andra sidan var jag hyfsat vältränad inom andra saker då. Kanske underlättade? De känningar jag har haft har kommit, som först, nu. När jag slutade med gruppträning (allsidig träning för hela kroppen vilket l
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 09:10Bra ämne för nybörjare.
Tack Peter P.Har ju varit med länge så:
Muskler växer snabbare än hinnorna som omsluter dessa.
Det är bara att acceptera.Förr så var träningsvärk "enda" skadan man kunde få.
Kroppen sa då - vila - då gjorde man det.På det ige
Bra ämne för nybörjare.
Tack Peter P.
Har ju varit med länge så:
Muskler växer snabbare än hinnorna som omsluter dessa.
Det är bara att acceptera.
Förr så var träningsvärk "enda" skadan man kunde få.
Kroppen sa då - vila - då gjorde man det.
På det ige
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 09:11"Menar Du att Du har ont i benhinnorna eller är det underbenens muskulatur på framsdian som känns av?"
För att förtydliga. Jag är alls ingen nybörjare, jag har löpt i snart 30 år. Frågan gälle INTE mig även om jag haft min beskärda del av benhinneproblem
"Menar Du att Du har ont i benhinnorna eller är det underbenens muskulatur på framsdian som känns av?"
För att förtydliga. Jag är alls ingen nybörjare, jag har löpt i snart 30 år. Frågan gälle INTE mig även om jag haft min beskärda del av benhinneproblem
Quote from Catharina Brattlin on 16 April 2010, 09:18Peter, ber om ursäkt för att jag trodde att Du är nybörjare. Det framgick inte av Ditt inlägg att det inte handlade om Dig. Jag läste nog för snabbt.
Hursom, nej, alla nybörjare får inte såna besvär, som sagt. Och det vore ff intressant att få veta vad s
Peter, ber om ursäkt för att jag trodde att Du är nybörjare. Det framgick inte av Ditt inlägg att det inte handlade om Dig. Jag läste nog för snabbt.
Hursom, nej, alla nybörjare får inte såna besvär, som sagt. Och det vore ff intressant att få veta vad s
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 09:27Har haft samma broblem tidigare. Mitt tipps är att springa kortare,varierat underlag och akta hårda intervaller om början.
Vad kan man göra!??
Ja rekomentererar varm bastu "gnida eller kär loss benhinnor med fingrar" Obs! det gör ont!(inte upp och ner.
Har haft samma broblem tidigare. Mitt tipps är att springa kortare,varierat underlag och akta hårda intervaller om början.
Vad kan man göra!??
Ja rekomentererar varm bastu "gnida eller kär loss benhinnor med fingrar" Obs! det gör ont!(inte upp och ner.
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 09:41"Peter, ber om ursäkt för att jag trodde att Du är nybörjare"
Det är lugnt. På något sätt är vi alla nybörjare hela livet 🙂
"Peter, ber om ursäkt för att jag trodde att Du är nybörjare"
Det är lugnt. På något sätt är vi alla nybörjare hela livet 🙂
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 09:42Jag fick ont i benhinnorna, eller kanske i framsidan av skenbenet, när jag gick en långpromenad med min fru en gång. Hon går ganska fort och jag hade svårt att hinna med. Efter 16km så fick jag besvär med detta.
Var precis efter skidsäsongen, så jag had
Jag fick ont i benhinnorna, eller kanske i framsidan av skenbenet, när jag gick en långpromenad med min fru en gång. Hon går ganska fort och jag hade svårt att hinna med. Efter 16km så fick jag besvär med detta.
Var precis efter skidsäsongen, så jag had
Quote from Catharina Brattlin on 16 April 2010, 09:48Sant, Peter. 🙂
Stig, ja, Tibialis Anterior är den muskel som flexar foten uppåt. Vanligt att man får problem där, om man inte har belastat den något vidare tidigare.
En bra styrkeövning är att gå hälgång, eller att, stående på hälarna, lyfta framfoten
Sant, Peter. 🙂
Stig, ja, Tibialis Anterior är den muskel som flexar foten uppåt. Vanligt att man får problem där, om man inte har belastat den något vidare tidigare.
En bra styrkeövning är att gå hälgång, eller att, stående på hälarna, lyfta framfoten
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 10:33För mig var det skillnaden mellan att värma upp innan rundan eller inte som gjorde (gör) det.
För mig var det skillnaden mellan att värma upp innan rundan eller inte som gjorde (gör) det.